Friday, December 14, 2012

Bila mesin basuh rosak.......


Huru hara betul bila dia rosak...

bertimbun pakaian kat bakul..

Pulak sekarang ni musim hujan...aduhai....

Dah panggil orang nak repair...kata nya computer nya rosak....

congak2 mau sampai 500 lebih...macamana?mau lepair kaa..

Hah!..tak pa tokey...kalau itu macam saya beli baru saja laa...

So..kat rumah ni dah ada giliran untuk basuh pakai tangan...

Nasib baik laa mesin ni boleh spin kering....

kalau tak...lagi teruk laa..

Tapi...arahan adakala nya di langgar..

masing2 buat dunno jer....

terjerit jerit mak nya cakap...baju sendiri..basuh sendiri laaa

ada saja jawapan nya...nanti orang basuh laa...mak jangan jerit jerit...

kadang kadang kakak nya dah tak tahan..di angkut nya bakul kain kotor tu ke dobi...

bila time nak ambik balik..meraung laaa...apa tak nya...sampai RM74.00!!!

Mak...bila mak beli mesin basuh baru ni...susah laa macam ni...

Mak nya selamba jer jawap...dulu dulu mak basuh pakai tangan je..lagi la ...pulak..dulu mana ada sabun Daia..Fab ker...Dynamo ke..
Pakai sabun cap kapak atau sabun kaler hijau jer...beria2 la menyabun baru keluar buih...pastu kena berus, sental semua....hidup gak mak ni..ko orang ni..pakai mesin basuh canggih pun tak reti nak basuh hari hari....padan muka....

Mak..itu zaman dulu....zaman dinasor lalu depan rumah..ini dah zaman lain...

Beli la mak...

Tunggu tahun depan je laa

Kenapa lak tahun depan...lama nya..

kalau nak cepat,beli sendiri ...

Kalau tak..tunggu abah ko dapat bonus....

heheheehh...........







8 comments:

  1. Ingat2 balik rasa seronok pulak dulu2 basuh kain pakai sabun cap kapak di tepi sungai Perak... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kakcik..

      sampai naik kembang kembang jari jari kita membasuh ....pastu kena bilas dan perah...dan sidai...rasa macam cinderella jer masa tu...

      Delete
  2. Salam Ezza,

    Rumah akak dah seminggu mesin rosak, cina tak pulang2 lagi, harap2 esok boleh dapat. Mentara tu basuh baju setiap kali mandi, nih tangan ni dah mula lengoh sudah...huhuhuhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Nanie..sama lah kita kak...lagi pulak saya ni tak boleh mencangkung..semua buat pakai berdiri jer...tu yang baju saya dan suami hantar dobi jer..

      Delete
  3. Kite kan, maktok. adakala cuci juga baju dengan tangan, baju yang tak boleh machine wash juga tudung-tudung yang ada awning. ada manik bagai. Guna juga sabun cecair. Lenguh juga tangan.Kagum dengan orang-orang zaman 'dinosur lalu depan rumah', tanpa gajet boleh hidup, kan mak tok!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alang...

      kat rumah ni semua main humban dalam mesin basuh..kasut sekolah pun sama..

      Delete
  4. Teringat masa saya kekecik dulu, keluarga x mampu beli barangan letrik ni, so masa darjah 3 dh mula basuh baju sendiri. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua kenangan lama lama yang kita ada akan menjadi manis bila kita dah dewasa...itu lah kemanisan hidup

      Delete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails