Tuesday, September 20, 2011

M-U-L-U-T

Mulut ada lah anugerah tuhan yang berharga...




kalau tak da mulut macam mana nak makan, senyum..
Cuba bayang kan kalau tak mulut kat wajah kita ni..
buruk,  kan!!!

Kata orang yang sedang bercinta...
Manis nya senyuman mu...

Alahai..apa sal mulut orang tu muncung jer
Bergaduh ngan bini dia kot!

Si minah tu..
mulut dia bau longkang...
ni ayat pompuan mulut jahat laa..

Kita ni mesti nak cantik kan bibir..
beli lah gincu jenama Avon,Simplysity,clarins  lah..maybeline lah..
sanggup keluar duit supaya nampak manis dan cantik...
tapi balik rumah mengadap suami macam mayat rupa bibir ..
langsung tak bercalit walau pun lip balm...(macam aku laa)

Tapi..kadang kadang
kita alpa pada tutur kata yang keluar dari mulut kita ni..
cakap sesuka hati tanpa ambik tau perasaan orang lain..
cakap tak kira tempat
tak kira peringkat umur dengan sapa kita bercakap...

lepas tu
ada lah feedback nya..
pihak satu lagi menjawap membetul kan keadaan..
kita ni kekadang tak boleh terima kritikan
maka...
terjadi lah
tuduh menuduh..
melepas kan geram..
tutur kata jadik kasar
dan keluar lah ayat ayat yang tak sepatut nya keluar...

maka...
terputus lah silaturrahim
hati pedih,terluka dan
akhir nya menyesal....

Dari itu..
Jaga lah mulut kita
bukan saja perlu di cuci dengan colgate dan berkomor2
pertuturan juga kena di jaga..
hormati lah perasaan orang lain..
apa lagi dengan ibu bapa, mak dan pak mentua..

Dan

Dengan pasangan kita yang sah...

4 comments:

  1. Orang lama ada berkata,
    Kerana pulut, santan binasa,
    Kerana mulut, badan merana.

    Kata orang kini pula,
    Mulut mau manis,
    hati mau baik...be!

    ReplyDelete
  2. Aunty Ezza,
    Kerana pulut santan binasa,
    Kerana mulut badan binasa;
    Kerana mulut juga, ke mahkamah kita.

    Eh, ada ke pantun tiga kerat? purrr...meow!

    ReplyDelete
  3. kalau dah cucuk cucuk macam tu, tu tak sayang mulut tu.
    kalau orang tak sayang mulut boleh je bagi penampau jepun kot haha..

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails