Thursday, September 8, 2011

Ahli baru ke?

Masa Alin dan suami nya balik malam raya, dia bawa pulang kucing kucing dia sekali...

Sekor ni Jantan kot.kata nya tuan lama nya dah'kasi'kan dia...

nama nya Meo...aku panggil Mok sebab badan nya yang montel...



Sekor lagi ni betina..bulu putih bersih,punya ekor panjang dan berbulu kembang...Nama nya Kiki..baru 6 bulan dan belum lagi di'kasi'kan..


Punya lah bersopan santun..boleh di lihat dari cara dia duduk dan baring..Kelas you....

lagak nya seperti 'Dutchess' dalam kartun Disney Aristocat ..

memang pandai tuan lama dia train dia..Kedua kucing langsung tidak mengeluar kan suara..aku pun pelik!

Si Puteh tak lak marah bila dia nampak 2 ekor kucing ni...perkara pertama dia buat ialah..cium bontot meo dan Kiki...Hissh!..Pengotor betul si Puteh ni...



Meo tak suka di belai dan di dukung...aku tak tau kenapa...mula mula datang agak sombong..

selalu duduk jauh jauh dan suka memandang keluar melalui cermin sliding door..

entah apa dia pandang, aku pun tak tau..

Kiki pulak agak malu malu tapi akhir nya minta di belai....



Pada Raya ke empat lepas, ramai famili adik beradik dan orang tua aku datang beraya...

Aku dah siap pesan supaya kedua ekor kucing ni di kurung dalam sangkar....

Tapi budak budak ni engkar....kesian kata nya...

Meo dapat peluang keluar pintu dan dia pun hilang....
Bila perasan dia tak ada..bertempiaran semua nya termasuk anak anak buah aku mencari nya...
Rupa rupa nya dia dah berada di blok belakang perumahan ni...dia termangu2 mencari jalan balik..
Bila budak2 ni cuba menangkap nya, dia lari pulang....
Emm pandai pulak dia cari rumah...hahahaa



Agak nya sebab ketakutan, dia masuk bilik belakang dan menyorok...Puas di cari setiap ruang..tak jumpa...
Padan muka..marah aku dan abah nya..dah cakap tadi ..kurung kurung..semua degil...

Tapi bila petang, bila pintu bilik di buka, dia ada depan pintu ...hahhaha



Kucing2 ni aktif waktu malam..

Malam pertama, aku tak lena tidur sebab aku dengar macam macam bunyik...kelentung kelentang..bunyi macam orang nak bukak pintu depan..PA melompat dari katil bila aku kejut kan awal subuh sebab aku seperti dengar orang nak masuk rumah...
Rupa rupa nya kucing2 ni bersilat dalam rumah..
Aku dan PA hampir tersungkur di ruang tamu sebab ada kerusi makan jatuh melintang jalan....
Bunga bunga hiasa semua nya jatuh...tisu bersepah sepah di satu ruang...mengucap panjang aku...

Alin dan suami nya masa tu balik rumah keluarga suami nya dan terus ke Muar, kampung menantu aku tu..



So Jenuh lah adik adik nya mengurus kan segala makan makan kucing bertuah ni...Yang tak larat masa nak cuci najis nya..masing2 termuntah walau pun ada pasir nya....

Dah dekat 2 minggu dah..kini aku lihat kesopanan Kiki dah berkurangan...tidur nya dah terkangkang macam kucing biasa..duduk nya dah tak macam dulu lagi...
Dan dah bising bising,,,Bila nampak puteh, lagak nya macam kucing patah tengkok dan patah pinggang...
Anak anak aku cakap Kiki ni sakit kot!




Tapi aku tau apa sebab nya...Dia dah nak berlaki....dari suara nya aku dah syak dah....

Tiap kali Puteh balik..dia mesti ada dekat...buat aksi patah liuk nya...gatal sungguh!

PA cakap ngan aku di satu pagi...Seronok nya jadik Puteh!...Hahahahhaaha

Aku dah tak sanggup lagi menjaga kucing 2 ekor ni....

Anak anak yang lain  pun sama...Penat lah mak...Suruh Alin ambik balik..





4 comments:

  1. Hmm...tak lama lagi dapat cuculah tu...anak Kiki ngan Puteh! har har har...ooops...purrr....meow!

    ReplyDelete
  2. Musim mengawan dah tiba ya Ezza? ;-)

    ReplyDelete
  3. Ezza
    Masa kita tulis 'breaking news' tu, kita belum kesini lagi, hehe. Tu baru 2 ekor Ezza, belum sedozen :-)

    Kita pernah ada kucing nama Kiki dan Kimi (2 beradik). Masa tu tak mintak approval dari Mak samada boleh bela dah berdua tu. Kita ikut back door gitu, haha..

    ReplyDelete
  4. Kalau jaga cucu manalah Ezza dengan PA nanti!

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails