Wednesday, September 14, 2011

Kenangan musim peperiksaan...

Demam UPSR sedang berjalan..

Anak anak semua nya cool saja..

dalam berita  ada budak menangis bila di peluk guru nya semasa nak masuk dewan...

Kenapa ya...ada yang muka pucat lesi macam buat salah jer

ada yang gelak gelak macam tak kisah apa yang bakal di tempuhi nya...

Cuba perhati kan mak mak mereka...

Aku rasa  mak mak ni 10 kali nervous dari anak anak mereka...

betul tu..dalam blog pun macam macam luahan perasaan mereka ni...hahaha

berbanding bapa bapa yang lebih santai, mak2 lebih 'merasa'...hahhaa

Dulu masa aku kecik dulu, mak selalu mintak air jampi penerang hati kat ustaz2..minum ni agar terang hati kata nya...

Tapi aku selalu tanya balik kat mak..kalau minum air jampi ni mak, tak payah baca buku lah ya..gerenti pas pekse ke...

ko tau lah apa mak aku cakap....suka hati ko lah Zah...nak minum ko minum lah...tak tak percaya jangan minum...hahhhaa

Aku yang dah 7 kali anak menghadapi UPSR ni dah lali dengan semua ini..

Aku tak da lah nak hantar tuisyen macam selalu orang lain buat..cuma kat sekolah jer ...

PA mau anak anak kami melalui semua ini dengan tenang saja...tak usah paksa paksa sangat supaya mengadap buku saja..

PA juga menghalang aku berharap sangat...

Tapi kan, kita kan mak..sedikit sebanyak mesti kita nak yang terbaik buat mereka...

Tapi Alhamdulillah..anak anak aku bukan nya genius sangat tapi ok lah...keputusan pun ok lah...tak der flying colours ...

Pelajaran semasa menengah pun berada di tahap ok...

Malah Apis, Alin Zira Mira Hani semua nya berada dalam kelas sains ...

Cuma arwah Hakim saja yang kurang sikit dalam pelajaran...

ada sekali dia cakap dengan abah nya selepas selesai UPSR..dia kata cincai boncai jer Bah....

ye lah...keputusan pun cincai boncai laa...

Tahun depan, Hani akan menghadapi SPM, Mimi dengan PMR dan Yaya dengan UPSR...

Aku cakap engan anak anak aku..sendiri mau ingat ya...kalau ada cita cita tinggi, kena capai dengan cara apa sekali pun..peperiksaan kamu bukan macam perlumbaan 100 meter yang cuma sorang jer pemenang nya,,,
Peperiksaan kamu semua boleh menang...

Dan jangan lupa solat dan berdoa dengan tuhan...

Yaya dah terang terang cakap..kalau dapat 5A sekali pun, dia tak mau masuk asrama...

Yelah ....ok lah...suka hati kamu laa...

5 comments:

  1. 'masuk asrama nanti kena basuh baju sendiri.. tak nak!!' anak saya kata

    ReplyDelete
  2. Kakcik juga jenis ibu yang tenang. Bila ibu dah tenang, anak laaagiiiilah tenang! :)

    ReplyDelete
  3. Zaman Pakcik melihat anak2 menduduki pepereksaan pertama (UPSR sekaran) sudah jauh dibelakang. Masa itu peperiksaan diakhir tahun5, bukan darjah 6. Dengan itu kemasukkan keasrama dan sebagainya ditetapkan bila murid2 dalam derja 6, panjanglah masa. Tidak terburu buru macam sekarang.

    Sekarang Pakcik melihat peringkat cucu cucu pula. Alhamdulillah keempat pertama berjaya dan berada di Victoria Inst KL.

    Harapnya semua anak2 EZZA berjaya dalam hidup bukan setakat UPSR atau SPM sahaja.

    ReplyDelete
  4. Aunty Ezza,
    Sendiri mau ingat ye? Mama pun selalu cakap macam tu kat kita. Menci tau! Betul kata Pakcik tu, yang lebih penting, berjaya dalam hidup, bukan peperiksaan sahaja. purrr....meow!

    ReplyDelete
  5. Anak sulung ma nama Hakim jugak... salam ziarah.

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails