Tuesday, April 16, 2013

Mak mertua ku

Mak mertua ku tudung purple (sebelah kiri) tudung coklat itu besan ipoh dia

Mak mertua saya berusia 75 tahun. 
Pagi semalam dia berseorangan di  rumah kerana pak mentua ajak along mengeteh. 


Sekitar jam 11 pagi,ada sorang pompuan bertudung labuh datang ke rumah konon nak banci undi. 
Mungkin ada sorang dua yang jujur,tapi kebanyakan nya ambik kesempatan saja....


Pompuan tu tiba2 men spray mata mak mentua saya dgn ridset dan cuba merompak gelang emas dan rantai yang sdg di pakai nya.

Mak saya meronta2 dan menjerit minta tolong. Merasa diri nya dalam bahaya,perompak tersebut melari kan diri.
dan mak kesakitan menahan kepedihan mata ...mujur lah dia tidak jatuh tersembam kerana mak pun dah tak berapa kuat berjalan ...

Mengikut kata mak...perompak tersebut dah 3 kali datang rumah..pertama kali masa mak menyapu sampah di depan rumah..kata nya nak tumpang buang air...
Biasa lah orang melayu kita ni baik hati...di pelawa masuk ke dalam rumah..
masa tu pak mertua saya ada di rumah..
Borak punya borak,sampai kan mak bagi tau berapa orang ada di rumah, anak balik pukul berapa...habis semua dia cerita..

Kali kedua dia datang,sabtu lepas..
Mak tiada di rumah sebab along ajak ke rumah dia untuk makan tengahari..Abah tak mau ikut tapi dia keluar ke kedai tanpa mengunci pintu depan...selalu nya selak tingkap bukak dari dalam saja...Pernah di tegur tapi benda dah jadi kebiasaan..susah nak tegur..

Bila adik ipar yang bujang tu balik dari kerja...dia lihat pompuan ni keluar dari rumah ..Terkejut jugak sebab tak da siapa dalam rumah ketika tu..Bila adik iapr jerit,dia kata dia cari makcik..kurang ajar betul laa..ko sapa nak masuk rumah orang sesuka hati bila tuan rumah tak da...

Bila adik ipar cuba kejar dia ikut jalan yang dia lalu..hah!..dah hilang..ni mesti dah ada orang tunggu dengan motor atau kereta..sekejap je hilang...
Semalam along dah buat laporan polis dan bawak mak pergi klinik sebab mata mak merah...pedih kata nya..

Trauma betul mak...bila dia cerita dengan kami,menjerit2 dia maki hamun orang tu....tak pa..dia melepas kan marah dia tu..

Pengajaran nya...pada saya ni la dan semua di luar sana..


Suri rumah macam saya ni jangan lah terlalu ramah dan mudah kesian dgn org yg tidak di kenali. Jangan buka pintu dan pelawa org masuk rumah begitu saja. Bukan semua orang yang baik2. Ada yang dah perhati kan kita keluar masuk sebelum memula kan modus operandi nya.
Pasti kan Pintu depan selalu berkunci...jangan buka pintu bila dengar orang bagi salam..tengok dulu kat tingkap atau cermin pintu...kalau tak kenal...jangan keluar...

Orang yang suka pintu rumah orang untuk menjual barang ni jangan lah di layan...cakap tak mau saja dari tingkap atau toksah layan langsung...mereka ni pandai..nak jual barang cakap kemain manis pastu nak masuk rumah.Apa lagi bila dia tau tak da orang lan alam rumah...



Dalam Islam pun ada cakap,kalau suami tak da rumah,jangan bagi orang lain masuk rumah...walau pun ipar lelaki....bukan nya apa..kurang manis kan...

3 comments:

  1. Kesian MIL kakezza. Dulu masa saya menyewa rumah kg, memang problem oranb jual2 barang ni. Sebab rumah kg takde pagar. Tau2 terjengol depan pintu rumah, jual kerepek, jual tikar. Alhamdulillah, takde apa2 berlaku. La ni, dah pesan kat suami, kalau pindah lagi kena cari rmah mesti berpagar. Pandai dia guna tudung labuh utk tarik perhatian org kan kak. Tak pasal2 org salah sangka. Kadang2 kita kena buat hati kering kan kak..bukan tak nak tolong, tapi ada yg ambil kesempatan pd mereka yg lemah...

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah..
    MIL kak Ezza selamat tanpa insiden yg tak diingini berlaku...
    Memang kurang hajar orang melayu kita nak buat perkara yg tak elok tu...

    ReplyDelete
  3. Ezza,
    Syukur .Mujur tak apa apa.Sekarang ni pintu saya sentiasa bermangga.kalau tak kenal,sorry nak buka pintu...takut.

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails