Friday, January 6, 2012

Anak anak ku....

Mak selalu cakap, semua perlakuan anak lahir dari masa anak dalam perut lagi.
Dia akan mengikut cara ibu nya..dia mendengar dan merasa segala gerak laku ibu,

Aku rasa memang terasa kebenaran nya.
Tak payah cari orang lain ..Diri sendiri sebagai contoh...
Masa mengandong anak sulung dan seterus nya..memang berbagai bagai ragam ku...
Ada masa moody..garang,asyik nak menangis saja...relax dan berbagai bagai..
Hidup berumah tangga pasti ada waktu pasang surut nya,

Aku beranak ramai dan bersusun paku...
berbagai karenah dan ragam yang ada..
aku tahu dan sedar, aku ibu yang garang..
tanya lah apis..Alin dan Zira..
kalau mak dia naik angin..apa yang akan terjadi..
birat lah tangan dan kaki..
rambut sapa yang tak pernah aku tarik..
memang ada masa nya aku stress sangat..

Abah nya kerja di KL..
keluar awal pagi dan balik bila malam melabuh kan tirai...
Bila sampai rumah..ada masa nya dia penat sangat..
Aku dan anak anak seharian di rumah..
di perumahan yang begitu asing dari kehidupan sebelum nya..
Duit belanja sekadar yang perlu sahaja...

Apa yang aku penting kan dalam kehidupan ini ada lah supaya anak anak menjalani kehidupan yang lebih baik dari kami...
Mak dan abah tak dapat nak menyedia kan barangan emas untuk menyaluti tubuh kamu semua..
kerana kami tidak mampu.....
Cuma kami hanya mampu menyedia kan pelajaran yang sebaik mungkin untuk kamu sebagai bekalan di masa depan..

Dan kami amat berharap..
Hidup dalam keimanan
dan saling hormat menghormati orang tua dan adik beradik yang lain.

Aku tahu..anak anak sekarang punya pendapat sendiri dan aku memahami nya..

Cuma..bila meluah kan perasaan..ikut lah adap sopan nya..jangan meninggi kan suara..apa lagi menengking2 atau mengguna kan kekerasan..
Aku dan abah nya memberi peluang mereka bercakap dan kemudian nya baru lah kami beri pendapat....

dan ..


jangan cuba nak melangkah garis panduan yang kami beri kan...

Segala perbuatan akan mendapat balasan Allah

Dari itu..fikir fikir kan lah kalau ingin melaku kan sesuatu yang kurang cerdik..

Ingat kan Allah dulu..
Pandang lah wajah mak abah dulu..
bangsa kita
keluarga kita
dan negara kita...

p/s
sekira nya ada sapa sapa nak bagi pendapat..sila  sila kan lah...
terima kasih..

6 comments:

  1. Anak -anak akan berkata 'dulu lain , sekarang lain'. Tapi... kalau tak ada yang dulu, akan adakah yang sekarang ini?? ;-)

    ReplyDelete
  2. sebak saya..ye lah..mak bapak bagi pelajaran dan penuh harapan...bila kita marah, selamba je tengking tengking....itu lah yang saya cuba tekankan kepada anak sendiri.. jaga adab dan control lah temper dan mulut ...dan ini adalah dituju kepada diri sendiri

    ReplyDelete
  3. saya suka entry ni. walaupun kedengaran agak tegas, tapi sangat bernas.

    ReplyDelete
  4. Ezza,
    Apa yang ditulis ini macam mewakili pengalaman dan perasaan saya....

    ReplyDelete
  5. Saya selalu sebut pada anak-anak, kalu nak buat sesuatu, ingat Mak dulu...

    Cuma tidak pasti sejauh mana keberkesanannya.

    Apapun suka membaca pengalaman orang lain. Terimakasih berkongsi rasa.

    ReplyDelete
  6. Ezza
    Terima kasih berkongsi pendapat n pengalaman. Kita doakan anak2 kita belajar dari kesilapan dan tidak pisang berbuah 2x.

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails