Saturday, July 28, 2012

Teringat jiran lama .....2

Tanah kawasan pemilik rumah  ni agak luas..Selain dari rumah dia yang agak besar pada ku, dia punya 10 buah rumah sewa yang agak selesa bagi keluarga kecil macam kami ni...Rumah sewa nya tidak di naik kan  tiap tiap tahun tapi kalau penyewa ini berpindah, dan penyewa baru masuk, baru lah dia naik kan harga sedikit..selalu nya dalam rm 10 saja..tapi nilai wang masa tu besar...tetapi selalu nya penyewa tak kan pindah mana mana pun..apa tak nya...dekat dengan KL..pengangkutan nya bagus dekat dengan tempat kerja semua.

Setelah aku bersembang sembang dengan tuan rumah di belang rumah, baru aku tau yang tuan rumah ni,Wak Sudin merepa kan datuk saudara kepada aku...Dia bersepupu dengan arwah datuk ku sebelah abah...Kenal sapa moyang ku ..Hmmm kecik nya dunia...Baru aku tau yang aku di kelilingi oleh saudara mara sebelah abah..kata tok sudin..tu rumah yang depan tu..sedaro abah ko...yang tu aar...bertambah panjang cerita nya....

Ada sebuah rumah panjang di depan simpang juga milik nya. ada lebih kurang 4 buah rumah di dalam nya. Aku masih ingat salah sorang penyewa nya ialah Pak Ajis yang punya anak 8!..cuba bayang kan bertapa sesak nya rumah tu.....Setiap kali aku keluar ,pasti aku akan memandang ke arah rumah tu. Anak anak lelaki yang besar akan duduk di luar waktu siang..ada yang bermain..ada yang melepak atas motor..Aku tak pasti rumah tu punya bilik atau tak..tapi aku membayang kan bagaimana lah Pak Ajis ni tidur dengan isteri nya...hehehehe..dan anak mereka yang kecil masa tu rasa nya baru berumur setahun..Aku tak pasti Pak Ajis ni kerja apa bagi menampung hidup berkeluarga tapi dengar kabar nya dia ni kerja pengangkut tong najis...keluar kerja awal pagi dan balik awal jam 2 ptg!...Berapa sangat lah gaji dia tu..dengan hidup  di KL yang serba serbi mahal. Tapi Pak Ajis tak pernah culas membayar duit sewa setiap bulan...namun Tok Sudin setelah dia mengambil duit sewa tu yang sebanyak RM80 tu, segera dia sedekah kan kembali kepada anak anak Pak Ajis yang kecik kecik tu..agak nya dia tak sampai hati ...Pak Ajis pun ringan tulang..kalau ada apa apa masaalah,dia tak pernah menolak bila Tok sudin memerlu kan bantuan dia...
Kemana lah haluan anak anak Pak Ajis ni ya....dan kat mana lah mereka berada sekarang....
Kalau lah dia tau yang aku pun mengikut jejak langkah dia beranak 8!

Aku tak lama tinggal di Sentul..bila rumah mak siap di BC, dia ada membuat rumah sewa di bahagian belakang rumah dia..Aku ni tanpa berfikir panjang terus setuju nak menyewa di situ. Nak dekat dengan mak abah dan adik beradik fikir ku. PA pun terperanjat bila aku kata aku nak berpindah . masa tu..perasaan ku membuak buak nak pindah...

Tapi setelah pindah ke BC, berbagai bagai pengalaman pahit manis aku tempuhi,,ada yang mencalar calar kan perasaan ku...ada yang manis..
Ada masa nya aku menangis seorang diri.
Hati orang tua nak kena jaga,
hati suami kena jaga jugak,
tapi hati sendiri siapa yang ambil tau...
Baru aku tau yang aku telah membat keputusan yang salah



Akhir nya, aku membuat keputusan nekad
Bila aku tau yang kami telah mendapat sebuah rumah murah di Klang..
dah siap lama..dan dah ramai orang pindah masuk..

Aku cakap ngan PA..jom kita pindah..
Jauh tu Zah..kata PA..
Tak pa..jauh bau bunga,dekat bau taik!
Kalau terpaksa pergi kerja awal pagi dan bertukar bas 3 kali..pergi lah bang..
Biar lah bersusah payah dulu...
asal hati kita Tenang...

Dan aku masih ingat lagi kami berpindah ke Klang ni naik  lori askar!
Berpindah bulan Disember 1988
Masa tu anak aku dah 4 orang....


dah penat menaip ni..sambung hari isnin laa

5 comments:

  1. Assalamualaikum Ezza.

    Kakcik baca setiap patah catatan Ezza ini dan kakcik bagaikan dapat mengalami sendiri apa yang Ezza lalui itu...

    ReplyDelete
  2. Setiap pengalaman akan mendewasakan kita..

    ReplyDelete
  3. nostalgia ni..suka duka berjiran tetangga.

    ReplyDelete
  4. kak ezza,

    i dah kat umah baru ya...
    myrecipecottage.blogspot.com

    edelweiss

    ReplyDelete
  5. kak..dah isnin ni..mana part 3?

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails