Wednesday, August 1, 2012

Trial exam

Hari bermula lah ujian  Trial PMR...
My no seventh,Mimi akan menduduki ujian tersebut...
Umi Hazrin


 Aku sering melihat dia mengulang kaji di dalam bilik aku, bilik dia ,di atas meja makan dan di depan TV dan dia boleh menahan nafsu dia untuk menonton TV..siap tutup tu.....merata rata dia berada untuk mentelaah.
Aku tau dia bekerja keras untuk mencapai kejayaan kerana dia ada banyak kelemahan dalam matematik...tidak seperti kakak2 dan abang nya ..

Hari tu dia menangis tersedu2 depan aku dan kakak nya Mira...bila di tanya kenapa..dia kata dia pun teringin nak masuk kelas  aliran sains seperti kakak2 nya dan abang nya..tapi dia lemah matematik....huhuhu

Aku kata kan,,tak kira lah kelas apa yang bakal dia duduki tahun depan,,,abah kamu dan mak pun dulu bukan nya dalam aliran sains pun...

Mira pun aliran sainsm tapi bila masuk U dia ambil jurusan yang jauh dari sains..apa nak risau kan Mimi...Its okay Mimi...jangan lah down sangat...selagi ada usaha,selagi itu lah ada jalan nya..
Terus kan semangat dan berfikiran positif...

Yaya pulak...paling relaks sekali..

Umi Nur Hidayah

dia tau ada ujian besar september ni..tapi dia buat derk jer..
Bila di sergah, baru lah tercari2 buku...
Yaya,kalau macam ni lah cara ko, mak dah boleh agak apa keputusan ko dah..

orang tau laaa....

Yaya  baru saja habis ujian trial UPSR nya minggu  lepas.

bila di tanya apa keputusan nya...
selamba jer dia jawap..

bila dah dapat semua,baru Yaya cakap....rahsia kata nya..

Hmm,bila di desak,dia cakap dua kertas BM A
math....alaaa..nanti laaa.....kata nya
Merah lah tu..ugut  ku..
Mana ada.....
tu berapa...
dapat C jer..
kenapa dapat C!..zira tanya...
sebab kertas matematik 2 ,yaya tak sempat habis kan...masa dah habis..kata nya..
cikgu tak mau bagi lebih masa pun...

Hekeleh!..masa ujian sebenar nanti yaya..masa dia mungkin 1-11/2 jam saja...
banyak cantik muka ko nak masa panjang panjang...kena pandai lah peruntuk  kan masa..
Buat soalan yang senang dulu, lepas tu baru buat yang lain...kena pandai taktil!
Ko berangan jer ni....

mana adaaaaa laaa...jerit Yaya..

Umi Nur Hani

Yang sorang lagi ni bakal SPM..
dia ni brutal sikit..
siang malam mengulit buku
Mak..tolong beli buku rujukan ini itu
Abah,,nak tambah tuisyen boleh tak..
mak...nak duit beli pen...

Mak dia tgk tv  pun dengar suara dia cakap..mak kecik kan TV...pada hal aku tengok berita jer

Abah..kecik kan suara lagu kat pc tu..orang belajar ni...

kira nya kami ni dalam keadaan tersiksa dalam rumah sendiri laa buat masa ni..

Bila aku naik angin sebab tak kemas katil dan bilik...dia kata dia sibuk mentelaah..

Aku cakap..kalau nak belajar pun, tilam sendiri kemas lah dulu..ni buku yang bertabur dalam bilik ni..kemas laa..kang mak campak ke luar ...mak..kata nya..toksah marah marah..setiap kata kata mak tu ada lah doa...
Amboi! banyak cantik muka ko..jadi tak boleh tegur laa tak boleh suruh buat kerja rumah laa..

Apa apa pun, aku sentiasa berdoa agar semua anak anak ku berjaya di bidang masing masing.
Bukan untuk mak ..mak dah tua... boleh gak kamu hulur hulur duit kat mak nanti ....untuk masa depan kamu jugak..jangan lupa pada suruhan tuhan dan jangan lupa mak abah sudah laa.

Apa saja keputusan nya, kita terima seada nya..sebab mak tau kamu dah buat yang terbaik..

12 comments:

  1. semua ada 'umi' ya..?
    comel...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes doc,anak pompuan saya yang seramai 6 orang ni semua nya bermula dengan Umi...yang lelaki nya Abd..

      Delete
  2. Assalamu'alaikum Ezza.

    Berbeza betul anak perempuan dengan anak lelaki. Anak kakcik pun akan menduduki PMR tahun ini. Yang diulangkajinya, balik2 facebook. Samalah, bila ditegur dia akan cakap, 'mak... kata2 mak tu doa tau...'

    hmmmm...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha..
      anak saya tak da facebook tapi ada tweeter dan blog..entah apa yang nak di tweet pun saya tak tau...abah dia cakap sibuk mengalah kan PM plk!

      Delete
  3. Kalau dah berusaha insyaAllah.. anak2 makchaq tak dak sorang pun pilih sains (yg dah masuk kolej la)

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam makchaq
      4 anak saya masa sekolah dulu aliran sains,cuma 2 saja yang terus ambik jurusan sama masa kat kolej,sorang sambung jurusan IT dan sorang lagi ambik filem..Tak kisah la arah mana dia nak pergi m saya terima seadanya...

      Delete
  4. Kak ezza..
    Tahun ni kak ezza pula yg kena 3 sekali periksa besar...
    Saya kena tahun lepas... Mmg ibu abah yg jd sesak.. Yg calun2 nya mmg sgt relax... Seolah2 Redho dgn apa pun keputusannya.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rahmah,
      dulu anak sulung memang akak letak harapan tinggi tapi jatuh berdebuk bila dia kurang menyengat... yang lain tu biasa biasa lah ...asal kan mereka tau apa nak buat dan belajar kira ok laa...tapi Yaya ni memang relakkkkssss memanjang jer...

      Delete
  5. bila anak nak ambil exam,saya jadi tukang bancuh kopi utk depa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. rajin nya cikgu.tapi anak anak saja suka minum air kosong jaaa...

      Delete
  6. Semoga berjaya dengan cemerlang, Umi, umi, umi....Amiiiin

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails