Wednesday, April 30, 2014

Harta jadi rebutan

Salam semua...

Sebenar nya aku nak cerita pasal sorang kawan ni...aku kesian kat dia..

Suami dia dah 3 tahun meninggal akibat kanser...anak anak 4 orang masih kecil kecil lagi dan dia pun masih muda lagi..kata nya dia kawin selepas tamat SPM..Suami dia berkelulusan luar negara..

Mula mula kerja Engineer..pastu naik setingkat tingkat dan jawatan akhir nya senior manager..Alhamdulillah..

Dalam masa kerjaya makin memuncak, tiba tiba dia rebah..hasil nya rupa rupa dia ada ketumbuhan di belakang kepala...dalam masa 3 bulan saja..suami nya pergi mengadap ilahi..

Sedih nya aku lihat kawan aku ni..dia terpaksa memikiul tanggung jawap membesar kan anak sorang diri..selama ini dia memang bergantung harap dengan suami nya...hingga kan nak membeli ikan pun tunggu suami pulang dulu..dia memang tak tau apa apa...nasib baik dia baru saja lulus ujian memandu...itu pun sebab senang nak hantar dan ambil anak dari sekolah. Suami dia pun membeli kan dia sebuah kereta proton...itu pun dia masih terkial2....

Tapi bila suami dia sakit...macam satu semangat datang..dia kena berani kan diri memandu kereta, membayar bil bil dan membawa suami dia ke hospital...keluarga suami dia pun ada membantu bersama sama..Bila suami dia meninggal..dia dapat bantuan socso..dalam 1000 ++ sebulan..kata nya sikit sebab selalu nya suami dia bergaji lebih  10k sebulan!..

Macam macam berlaku bila selepas suami meninggal...dia belajar membuat kek!..dan dia dah mengambil tempahan membuat kek cawan dan berbagai jenis kek dari rumah saja. Bawak kereta pun dah cekap...Aku lihat dia makin yakin dengan diri sendiri...Anak anak pun dah semakin menerima yang ayah mereka dah tiada lagi di dunia...dan anak sulung nya baru2 ini




telah di kesan ada ketumbuhan kanser di payudara nya...kesian betul.....

Kawan aku ni cantik orang nya..dan jenis pemalu. Memang dia jarang bergaul dengan orang keliling apa lagi sekarang ni dia dah jadi balu...ada juga lelaki hidung belang cuba cuba mengurat..tapi cepat2 dia lari masuk rumah....takut dia sebab kebanyakan lelaki ni dah ada isteri!!...ada masa nya bila dia sedang menyapu, makcik2 kat depan tu menjeling jeling kat dia...terpinga2 lah dia ..aku ada buat salah ker...

Satu hari..adik beradik sebelah arwah suami dia datang....tujuan nya nak menuntutl MPV kepunyaan arwah suami nya....kata mereka itu kereta abang mereka dan mereka nak kan hak mereka....Terperanjat kawan ni...sampai hati mereka ni...bukan kah dia punya anak anak ...hak anak anak dia bagaimana pulak...Panjang lebar mereka tuntut..akhir nya dia tak kuasa bergaduh..ambil lah..jual laa....

Hari yang lain mereka datang lagi...nak tuntut insuran pulak....epf pulak padahal semua ni dah di urus kan oleh pihak amanah raya,,,bukan kah hak hak yang sepatut nya sudah di agih agih kan..bahagian ibu bapa nya..hak dia sebagai isteri dan bahagian anak anak nya jugak..Adik beradik tak masuk kira sebab arwah abang mereka punya keluarga sendiri...dan anak anak dia ialah anak anak yatim!

Terbaru...mak metua nya ingin menjual sebuah rumah kedai yang di beli oleh arwah suami nya...pada hal dah tertera nama rumah kedai tu nama kawan aku ni...aku rasa mak dia dah tau mungkin insuran dah bayar harga rumah tu kot....minta dia tanda tangan untuk tukar nama...dah buat faraid agar semua adik beradik nya dapat sikit sorang....undang2 mana ni ..

Aku cakap ngan kawan aku ni...jangan sain apa apa....rujuk pada peguam...sekarang aku lihat bertapa tamak nya sesaorang tu kalau pasal duit dan harta....tak kesian ke pada anak anak yatim ni...sepatut nya mereka lah yang membantu soal makan minum seharian anak2 yatim ni..ini takk..semua nak di jual dan rampas....Aku jugak cakap..payah2 sangat ko kaveat kan saja rumah tersebut....

Aku doa kan semuga dia lebih tabah menjalani kehidupan sekarang dan juga aku berdoa agar dia di temu kan jodoh semuala dengan orang baik baik dan dapat menerima anak anak dia sekali...






4 comments:

  1. Zah,
    Apasal ada selingan gambar terkenang satu masa dulu? Kata kat adik tu 'Allah sentiasa bersama orang yang benar;. Semoga beliau tak putus harapan,

    ReplyDelete
  2. dunia dunia...kalau bab harta ni selalu buat orang gelap mata.Semoga kawan Ezza tabah selalu.

    ReplyDelete
  3. Kak inilah dunia sekarang semua tamak harta dunia sehinggakan mereka lupa akhirat. Bila meninggalnya ayah anak2 tersebut mereka lupa tanggungjawab yang perlu mereka galas. Di akhirat esok kesal pun sudah tidak berguna.

    ReplyDelete
  4. Sala, terrsinggah> Pegang tagan mk ank yatim nie erat2 dn carikan die Peguan yg amanah! Merompak penyamun kalangan sisuami rmai naw akhir2 ank Yatim kebulo kebelai!
    Caveat all the Harta suami pas tu tngok how they `tandang!' Sh patut jual the MPV n masuk akaun all the 4 ank, tk siape boleh usik!
    Tlg ye jgn lepas tgn adik janda muda nie. apprecaite u peka dn iksan.
    Ank cik sdorang aje dh menjand dr umo dia " 1.2 th cerai idup tp brough him up alone jg. dh maklum pedih & jerih bela ank sonsorang, die ade 4org, kesian d4.
    Die tkde adik beradik ke?
    Wassalam

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails