Thursday, May 8, 2014

Dari Barat ke Timur..

Cuti hari pekerja aku dan PA keluar awal pagi selepas memasak sekuali sos spageti untuk anak anak yang tak mau ikut. Mereka berpakat2 untuk ke zoo negara dan mandi manda di Sg Kemensah.

Keluar berdua saja..Beg baju tak muat di letak kan dalam belakang bonet..so letak di seat belakang saja. Sebenar nya kami naik Viva saja..memang lah kecik..tapi di sebab kan kos petrol nya murah  dan kami baru saja hantar kedai untuk ganti menganti kan yang mana patut so ini ada lah pilihan terbaik...
 Memula kan perjalan dengan doa naik kenderaan, kami bertolak terus ke utara...sebelum tu bersarapan di Petron Hicom ..tambah kan Touch n Go..selepas tu terus kami membelah angin..Sepanjang perjalanan..kemain ramai anak anak muda merempit...berkonvoi ramai entah kemana lah mereka tuju...Aku terlelap dari Sg Buluh dan cuma tersedar bila PA masuk RnR Tapah untuk ke toilet...Selepas Ipoh..Kuala Kangsar..dari Kuala Kangsar..kami masuk jalan ke Gerik...Cantik sungguh permandangan kat sini..gunang ganang,kehijauan ,,kabus,,Ahh..memang cantik negara ku



Perjalanan yang jauh tak teras di sebab kehijauan di kiri kanan jalan. Masa melalui pekan Gerik..ku lihat nya besar dan sibuk sekali..
Mendaki gerik ke Tasik Banding dan Royal Belum...membuat kan PA tak tentu arah..mata asik melihat kiri dan kanan permandangan hingga di hon oleh lori di belakang!

Tiba tiba aku rasa macam jem saja..panjang beratur...rupa rupa nya ada konvoi kereta antik Volkswagen kat depan...bila dapat memotong, baru lah lega sikit...Bang..sampai ke kereta Volkswagen ni ke distinasi nya..macam tak larat jer...Entah laa...pandai lah tukang bawak kete ni...





Kami singgah sekejap Royal Belum Resort untuk makan tengahari dan solat..Alhamdulillah...
Perjalanan di terus kan..ada banyak papantanda..Awas Gajah Melintas...Awas haiwan liar melintas..gerun jugak hati ini...

Udah kelamkabut tudung makcik ni...haram tak sedor..hihihi

ada terowong ke Jeli Kelantan
dari Jeli..kami terus ke Bukit Bunga..namun aku tak singgah pun...dalam hati malas nak membeli beli dah..cuma nak tengok tempat orang saja...hehehe..anak anak patung berbagai rupa sama jer rupa nya kalau aku ke Ayer Hitam Johor..so apa nak di beli kan..

Ada singboard ke Rantau Panjang..kami pun masuk..Hajat PA nak menyebang sg Golok..tapi banyak sangat halanagan nya..aku singgah di kedai kedai di situ..mula lah aku membeli!..kain batik..alas tilam baby, kukus.. tong nasi panas...hehehe..terperanjat PA melihat aku menjinjing barang...

Bang...apa kata kita carik otel jer bang..badan dah melekit dan penant sangant ni..hari pun dah gelap...

Kita nak duduk hotel mana ni..mana mana lah..asal selesa..hmm..ada renassance...chek kat agoda...mahal ler..pusing pusing jumpa Hotel Perdana..sini pun ok lah bang..

Setelah membuat bayaran..kami pun berehat lah sekejap..



Sampai bilik masing2 membuka wassap..anak anak mengantar gambar mereka menziarahi datuk dan nenek di Batu Caves...






Kami tidur dengan lena sebaik kepala dapat bantal... ...tak gerak2 hg ke subuh..Penat sangat lah tu...

Esok nya kami bersarapan awal dan checkout awal..Aku jumpak Ustaz Amin tv Alhijrah dengan rakan rakan nya..ramah orang nya..
Tengah makan..PA berbisik..tu Azhar Idrus ker..aku tercari2 dan memang ya dia ...tinggi orang nya.. dia duduk bersarapan maka ramai lah mak mak dan bini2 orang nak bergambar dengan nya...Hmmm....

Agenda seterus nya ke Tumpat...dekat saja dari KB....

Stesen keretapi Tumpat Kelantan

 Pantai Sri Tujuh










Wanita2 ni mencari siput "Tijoh"..entah lah..aku pun tak tau macamana rupa nya..mesti sedap kot...
Selepas ni kami ke Pengkalan Kubor...apa yang ada di sana .....

Aku dengar cerita kalau nak membeli barang elok di Pengkalan kubor..entah laa..aku tak berapa berminat nak memborong..cuasca begitu panas...PA mengajak aku ke Seberang...Ke Takbai Naratiwat..Thailand..naik bot cuma seriyal..tapi kena cop paspot dulu...









Kami tak lama di sini..tak tau nak kemana...orang tak ramai sebab hari Jumaat tak ramai berniaga pun..tapu bahang panas meruap ruap..aku bagai kan mandi dengan peluh..



Hahaha..cuba tenguk makcik tu dah sakit pinggang!

Perjalanan di terus kan..PA mengambil keputusan untuk mengikut jalan pantai..Dengan bantuan papan tanda dan Waze...kami menikmati pemandangan indah sepanjang costal area pantai timur...

Sampai Bachok..PA berhenti sekejap untuk solat Jumaat..Aku dengar khutbah jumaat nya bukan untuk merapat kan ummah islam di negara ini tapi memperlekeh kah apa saja kerajaan telah dan bakal buat...Begitu lah....begini lah..berkhutbah pun dengan suara terjerit2..

Selesai solat, kami menerus kan perjalanan kami..perut pun dah lapar..di sebeb kan hari jumaat, kebanyakan kedai dan warung makan tutup. Akhir nya aku nampak satu resort yang cantik..Surada Resort...ada restoren di situ dan kami pun makan dengan deruan air laut menghempas pantai...



 tak mahal makan kat sini...rm 45.00 saja..






Tok Bali....aku tak ada nama ni...cantik kawasan nya..




Kami terus kan perjalanan hg ke Kuala Terengganu....

2 comments:

  1. As Salam Eza,
    Hujan emas di negari orang, hujan batu di negeri sendiri. Tempat- tempat dalam travel log Ezza, alang belum terokai.. Cerita lagi, pandai Ezza bercerita

    ReplyDelete
  2. kak ezza, p royal belum, tak singgah tengok rafflesia ke..
    seronoknya p ramai2 gini

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails