Saturday, March 10, 2012

Missing......

Minggu lepas, tanpa kami sedari, kucing betina kami Kiki hilang...entah kemana dia pergi dan berada..pelik betul laa...Dia baru melahir kan anak anak kucing  yang comel comel 5 bulan lepas, pergi tanpa di kesan...
Kiki berbulu putih oren panjang berekor panjang dan kembang..memang cantik.
Selepas beranak, keadan dia kucar kacir..macam meroyan saja ..asyik kelaparan saja...sering mencuri makanan atas sinki...
Kami semua sudah tak reti nak buat apa dengan Kiki masa tu..tak ubah seperti kucing tepi jalan saja rupa dia..kalau aku masal gulai..maka kuning lah mulut dan kaki nya..kalau masak sambal..maka merah lah keadaan nya...


Kiki






  Tapi sejak aku tukar makanan kering nya dari Wiskers ke Smartheart,  maka berlaku perubahan pada diri nya..dia tak lagi seperti kelaparan dan tidak lagi naik atas sinki atau mencuri makanan atas meja! Badan dia pun naik berisi...
Bulu nya menjadi rapi dan bersih, malah kulat yang tumbuh di tepi bibir nya turut hilang...tapi bulu bulu nya gugur...bila di pegang..maka tanggal lah bulu bula nya...
Atas nasihat kawan kawan dan vet yang kami jumpa..kami tukar ke makanan Black Woods..agak mahal sikit tapi sangat baik...Aku ni sebagai Menteri Kewangan terpaksa lah berjimat sana sini untuk menampung kos berlebihan..Adoii..Tapi..Allah maha adil..tak pernah lah pulak aku kekeringan wang..begitu lah kata orang...kucing kucing akan mendoa kan kita bila mereka di beri makan dan mendapat penjagaan yang baik...Insyaallah...

Di mana kah kau Kiki..Aku mendoa kan jika ada orang yang jumpa dan ingin membela nya,,jaga lah dengan baik...

Belum selesai mencari Kiki..Miyo pulak hilang..atau mungkin lari dari rumah kot!


gambar terbaharu

Aku dah tau perkara ini akan terjadi. Sebelum mereka datang ke rumah ini, kami memang ada membela seekor kucing jantan..menjadi kesanyangan anak anak di rumah ni..
Puteh,,menjadi otai di kawasan kami ni..habis semua kucing jantan yang ada di kejar nya...kekadang dia sendiri luka luka akibat bergaduh..masuk longkang pun ada...

So bila Miyo ada, Puteh rasa tercabar..walau pun Miyo sudah di sunat kan, tapi Puteh tak lepas kan peluang bergaduh dengan dia...
Habis berterbangan bulu Miyo dan terkencing2 di kerja kan Puteh..Selalu nya kami akan angkat Puteh dan letak di luar rumah saja..tak bagi masuk ..Miyo pun jenis kucing rumah..tak suka keluar rumah sesuka hati..tapi hari2 memandang keluar dari Sliding door..entah apa yang di pandang nya,,aku tak tau..
So , setiap kali Puteh masuk, kami akan srh Miyo keluar..begitu lah seterus nya...kena ada rules!

Miyo ,kucing yang tak mesra dengan orang lain..tak suka di pegang pegang..dia akan cakar...makan pun memilih..itu yang buat aku risau..dia makan kat mana ..tak suka dengan orang asing..macam mana dia nak hidup ni....


Miyo sedang bermain dengan Olie..anak Kiki...

Little Olie-anak Kiki....
Chico dan Mafia(aku panggil peah )-anak Kiki....

Sekarang ni..tinggal lah 4 ekor saja anak kaki 4 ni....

Kucing yang sering meneman kan aku setiap pagi bila tiada siapa ada di rumah..

Yang menjadi teman gaduh aku setiap hari...

Rindu nya kat Kiki dan Miyo..

5 comments:

  1. Ezza
    Sebak baca cerita you. I pernah bela kucing nama Kiki juga.. masa I kecik2 dulu.

    Baru 2-3 hari lepas my kucing tetiba mati. Baka kucing siam; tak sakit pun tup2 tergolek. My doter meraung hiba. Innalillah..

    Diharap kucing2 yg nak cari angin baru tu balik kepangkuan you Ezza.. boleh lawan bergaduh, hehe..
    CikSom

    ReplyDelete
  2. AsSalam Zah..cuba panggil their names outside..jangan pduli neighbours pelik. Panggil2! InsyaAllah they all balik rumah if they tahu their names..

    ReplyDelete
  3. Aunty Ezza,
    Oh no!!!!! Kiki, Miyo....baliklah.... purrr...meow!

    ReplyDelete
  4. Hello Ezza, I suka your heder gambar. Chantek tu.
    And nice cats, ada berapa?
    I enjoyed read thru as well tengok the gambars here.
    You have a nice day, keep a song in your heart.
    Lee.

    ReplyDelete
  5. Ya la za. Dgn dorang ni la kita nak buat lwn bgaduh.. Mintak mintak jumpa la jln balik

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails