Friday, June 15, 2012

Semalam di klinik kerajaan......


Sewaktu menunggu giliran no aku di panggil, aku termenung sorang sorang di kerusi yang sedia kan. Tekak terasa haus dan perut pun dah bergelodak...Sat lagi ni, mesti gas gastrik akan naik ke kepala...Aduhai..lama nya no ni nak keluar..jam sudah menunjuk kan pukul 10 pagi.


Di hadapan ku ada 2 orang wanita sedang berbual bual..Dari percakapan nya, salah sorang dari nya baru keluar dari wad hospital besar kerana Demam Denggi. Dia kena mendapat kan rawatan susulan setiap hari di klinik ini..hari hari kena check darah kata nya...Dia bekerja di Damansara dan tinggal di taman berhampiran dengan tempat aku.
Yang lagi sorang demam dan selsema..dah 3 hari kata nya...Dan dia seorang guru di sebuah sekolah terkenal di Klang ini.

Tiba tiba aku berada di kelompok mereka..hhahaha.,,,Aku dapat agak karektor mereka ni...Yang sorang ni seorang balu...but yet so humble...cakap pun berlapik..nampak tertib orangnya..

Yang si cikgu ni rasa nya ada sikap 'up' sikit...terus terang dia kata kan yang di guru berijazah dan ada master...kawin lambat kata nya..

Aku terus terang mengata kan yang aku ni belajar sampai habis menengah saja. Lepas tu kerja..Dalam usia 20 tahun aku dah kawin...dan punya anak 8..

Cepat nya you kawin..kata si cikgu tadi..
Time saya dulu dulu, usia begini dah layak kawin..apa lagi kalau dah bekerja...
Sekarang lain ...kalau anak nak kawin usia begini, kita payah nak melepas kan sebab kita rasa kecik sangat lagi..ujar ku..

Anak perempuan  I nanti cakap..dia nak buat Master walau pun dah kawin dan dapat anak..Si cikgu ni memberitahu kami...I cakap..pergi lah..anak biar mama jaga...kata cikgu ni..

Oh..macam tu ker...kata si balu ni...anak saya lelaki..sorang dah habis belajar..sorang lagi belum habis lagi...

Pada saya lah cikgu...aku dah mula bukak mulut ni ...anak anak kalau belum kawin..kalau nak sambung belajar sampai peringkat mana sekali pun...pergi lah..

Tapi kalau dah kawin dan dah ada anak  anak...baik fikir fikir kan yang mana satu lebih penting..career atau masa depan anak anak. dan keluarga...usah di beban kan orang tua lagi..biar lah mak bapak berehat dan tenang...ini pendapat saya laa...kalau dah ada degree tu...sepatut nya kita kena banyak bersyukur...sebagai seorang isteri dan ibu,,tugas mendidik anak dari kecik hingga besar ada lah tugas berat...kadang kadang masa di pejabat tu telah mengambil banyak masa kita dari sepatut nya..belum lagi kalau pergi outstation dalam dan luar negara...

Oh...awak tak belajar tinggi so awak boleh lah cakap macam ni...sinis saja cakap cikgu ni

Sesaorang tu tak perlu belajar tinggi kalau nak bagi pendapat cikgu...saya bercakap melalui pengamatan saya...saya pun ada adik beradik  dan kawan kawan yang sebegini ...

Oh ..nombor saya dah naik tu...Assalamualaikum semua....Maaf lah..nama pun tak tanya...

Dalam bilik doktor..
Hasil scanning lepas, makcik tak ada kencing manis, tapi hari ni darah ada naik..kolestrol tinggi..7.5..
Saya tak bagi ubat untuk makcik cuma pil kolestrol saja ya...Lagi 2 bulan kita jumpa semula dan makcik kena  kurus kan badan, buat senaman dan kurang kan makanan bergoreng...Boleh kan makcik...

Err Doktor..boleh tak saya ambik pil kurus kan badan...

Makcik!!!!

Ok ok...saya akan cuba...tapi tolong bagi saya ubat gastrik sekali ya..menunggu nombor ni naik sampai naik migrane makcik ni...
 Ok ...jangan lupa pesanan saya makcik....





20 comments:

  1. Hahaha... sampai migrain Ezza melayan orang tu ya? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kakcik
      dalam dunia ni macam macam orang yang kita kena jumpa dan beriteraksi...orang lain tu ntah macam mana pulak menilai kita,kan kakcik

      Delete
  2. Aunty Ezza,
    Eksyennya cikgu tu....geli dengar! Macam manalah dia berinteraksi dengan anak murid dan parents?? Eh, doktor suruh kuruskan badan? Macam biasa dengar je? purrrr...meow!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Angelina

      Susah lah nak tukar cara hidup ni apa lagi bila ada gastrik ni..kucing boleh laaa

      Delete
  3. kak ezza..
    bab dh kawin nk belajar tinggi2 tu... saya setuju...seboleh2nya jgn susahkan mak ayah dua2 belah pihak...pandai2 nak mengatur hidup anak beranak.... :)

    -LB-

    ReplyDelete
    Replies
    1. LB..

      Terus kan usaha anda....jangan letak kan beban mengasuh tu kat mak bapak sudah laa..kesian mereka..

      Delete
  4. Fuyoooo....

    Berapi tul mulut cikgi tu. I really want to say sumthing about this. I setuju 700 percent ngan akak. Elok lah akak dah tulis, i pun nak kembangkan lagi agenda ni lah. Chewahh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eja
      Hang ni sekejap ada, sekejap hilang...mana hang pergi aar..kat fb pun takda...

      Delete
  5. cayalah kak..saya suka cara akak.oinagt jd cikgu sume pendapat dia betul.lagak mcm mem besar.mesti menurun kat anak dia nanti

    ReplyDelete
    Replies
    1. laaa..ni sebahagian dari kehidupan ain...tempuh jer laa

      Delete
  6. Saya sangat sokong pendapat akak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. mumsie...kekadang tu saya heran laa...apa lah yang nak di cari nya..kerja dah bagus tapi nak lebih lagi..tinggal kan anak anak yang sepatut nya di asuh dan di didik sendiri kepada orang lain dan ibu bapa..itu tidak adil..

      Delete
  7. kalau org tanya dulu saya belajar universiti mana?
    jawapan saya - saya belajar sampai dah jahanam (darjah enam!)_ haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha...good idea tu..tapi akak ada ramai kawan yang begitu humble..kalau bercakap ngan orang tak belajar tinggi2 ni,mereka tak cakap pun dia belajar kat mana pun...diam saja..

      Delete
  8. Wah Ezza bagi cg tu sebiji ye hingga darah ada naik sikit. Mujur nombor dah dipanggil, kena 'cut' bual bicara hangat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alang..kepala saya sakit semasa kat rumah lagi...bukan sebab bercakap ngan dia tu...

      Delete
  9. Manusia ni memang bermacam ragam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. anon
      memang ...itu sebab nya kehidupan kita ni berwarna warni selalu..

      Delete
  10. Ezza,
    I seconded your thoughts.Untuk master,phd pandai pandailah cari sendiri...usah dibebankan ibubapa lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye betul tu cikgu...

      anak anak pun tau sedih bila selalu di tinggal tinggal kan..kesian dia

      Delete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails