Thursday, February 9, 2012

4 hari 3 malam

Cuti yang panjang minggu lepas kami ke Kedah untuk majlis kawin sepupu PA..

Kedua orang tua PA, abang dan kakak ipar  serta adik PA sekeluarga pergi bersama...

Selepas majlis, kami pun ronda ronda lah...

Muzium Padi...

nampak real...

Adik PA, Norazam dan isteri nya Maimon sedang mengkagumi lukisan 3D nya...

Ada Kuda batu...
rombongan kami..



ke rumah kelahiran mantan PM, Mahathir Muhammad..dah tutup pulak..
Kuala muda kedah,tempat berlaku nya tsunami dulu


pasar  bisik bisik

Siput Mentarang


jeti nelayan

baru balik laut





bot bot nelayan yang musnah akibat tsunami di jadi kan replika..tapi bendera parti politik mencacat kan pandangan


Pantai Merdeka,Kedah


naik bot ke Tanjung Dawai



sebab nak cari hasil laut ..murah sangat



mana Sepat Ronggeng ni.....


dah puas memborong,baru nampak jalan pulang...

Penang...mencari pasar jeruk..adoii berpusing pusing

Dah jumpa Line clear tapi...alahai....

Penang dah macam Hong Kong pulak....

Di sebab kan tiada penginapan, kami terus ke Ipoh untuk bermalam di rumah abang ngah PA di Tj Rambutan

dah lebih 6 tahun tak kesini..dah banyak prubahan...`

tak tau pulak yang dia dapat pingat dari Agung ni....

Sebelum pulang ke Klang, singgah kejap ke host bahagia Tj Rambutan...

pagar  double fencing bagi menempat kan pesakitt ganas kot...
yang naik motor tu abang PA ..dia jadi guide laa..

4 hari 3 malam berkelana...sampai ada yang merayu rayu pulang...

|"mak..balik laaa...orang nak makan yang mak masak...kakak kakak masak tak sedap....."




catatan perjalanan
perjalanan bermula selepas solat Jumaat 3 Feb jam 2.30 ptg..
berhenti di RR tapah untuk buang air kecil dan solat asar..minum petang...
Perjalanan di terus kan hingga ke Sg Petani untuk bermalam di hotel.
Keesokan nya, selepas jam 11 pagi, kami menerus kan perjalanan ke Alor Star...tiba sana sekitar 11/2 jam perjalanan setelah berpusing2 mencari rumah..
Selesai bersanding, kami memula kan ronda ronda sekitar Alor Star..
Dari muzium padi,Pekan rabu, rumah kelahiran Dr Mahathir yang dah di tutup jam 5 petang.
Kemudian kami pulang semula ke Sg Petani ,check inn hotel lain yang berhampiran dengan tol.
Makan malam di rumah kakak Maimon...
Ahad..check out jam 12 tengahri..jumpa Lynana mauseth di Lobby bersama suami dan anak anak nya.
Perjalanan di terus kan ke Kota Kuala Muda,Tanjung Dawai, Pantai Merdeka..balik semula ke Sg Petani untuk makan tengahari yang telah di sedia kan
Berpakat untuk melawat Penang dan bermalam di sana, tapi hotel2 kebanyakan nya penuh. 
Berbincang untuk ke Taiping dan bermalam di sana tapi orang tua PA banyak pulak bangkangan nya.


Akhir nya semua setuju untuk bermalam di Ipoh saja..di rumah abang ngah PA..
Isnin..balik Klang laa....

14 comments:

  1. Masakan mak juga yang terbaik. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ajak pergi sekali dia tak mau...padan muka nya...kakak nya asyik masak pedas pedas jer..

      Delete
  2. dahsyat sungguh berjalan kak ezza,saya kalau balik kedah tak sanggup nak kesemua tempat dlm sehari, panas terik tu. tg dawai memang murah nak beli bilis, tempat mesti pi bila balik kg.


    zany

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tanjung Dawai tu akak tak pergi sebab tak da orang bak meneman kan mak mentua akak yang uzur tu..akak pun ralat sebab PA tak beli ikan bilis...
      Bila sampai rumah..baru tau penat sangat sampai demam demam...

      Delete
  3. seronoknya ziarah menziarah ni dn melancong...2 dalam 1 la ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang seronok tapi balik rumah terus demam

      Delete
  4. Wahhh dasat tu berjalan, tambah anak-anak pun tak ikut. Bebas la sikit yer tak? hehehehe

    Saya pun lama tak ke Kedah. Suka tengok replika bot nelayan tu.

    Di Penang, jeruk banyak di Chow Rasta. Memang gile memilih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya tak beli jeruk kat chowratsa sebab ada kawan saya dah beli kan seplastik jeruk masa kat sg petani sebelum ni....

      Delete
  5. Aunty Ezza ni saja je tunjuk gambar mentarang tu ye???? Dah lama tak balik kampung kita ni....mentarang tumis cili...pooh...hingga menjilat kaki...purrr....meow!

    ReplyDelete
  6. Angelina sayang,
    cuba cakap terang terang, kat mana kampong mama kamu sebenor nya..Tg Karang ka,Gannu ka, kedah ka...aunty dah fening memikir kan nya...hahhaha
    Mwntarang ni sedap di makan tapi leceh masa nak menyedia kan nya..

    ReplyDelete
  7. za, orang yang kat pasar tu cakap bisik-bisik jer ke..

    ReplyDelete
  8. hahhaa..kat pasar tu tempat peraih memborong ikan kak, semua bid cakap secara bisik bisik..sapa bid tinggi,dia yang punya..harga sebakul ikan kembung seberat 30 kg harga rm60 ringgit..mahal tu sebab selalu nya harga nya 10-15 ringgit saja..

    ReplyDelete
  9. 4H3M.Wah, lawat banyak tempat, penatnya!!

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum Ezza...seronoknya berjalan2... baru hari ni tengok siput mentarang... sedap kalau dimasak apa siput tu?

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails