Tuesday, September 21, 2010

Resepi Rendang Ayam

ramai bertanya macam mana nak buat rendang ayam macam saya...

Heran pulak saya....sebab pada saya rendang ayam  kat rumah orang lain lagi sedap pada saya laa...siap ambik resepi lagi.....

Ok..untuk ke sekian kali...sini saya tulis kan cara cara nya....kalau ikut orang melayu kita ni...tak da main sukat sukat pun..semua main agak agak ikut rasa saja....mata dan hidung kena peka...

1 ekor ayam= potong 16

1/2 kilo bawang merah/kecil
beberapa bijik bawang putih...
halia sebesar ibu jari saya...hahaha
sedikit lengkuas...(saya tak pakai banyak pun)
cili kering - ikut suka lah
serai...3 batang di kisar..
semua dia atas di kisar..jangan banyak sangat air....
2 batang di ketuk2


santan pekat -- 3  ringgit
kerisik..saya beli yang dalam peket saja dalam 2 peket kecil
asam keping
daun kunyit di siat siat

Tumis dengan sedikit minyak bahan bahan kisar hingga naik bau...
masuk kan serai yang di ketuk dan daun kunyit..
biar air nya kering sedikit...

Bila nampak ok jer,,masuk kan ayam dan santan pekat...ayam dan santan sama paras nya dalam kuali...kalau lebih santan nya,,takut ayam hancur sebelum kuah nya pekat ...masuk kan asam keping.



Petua saya...Besar kan api...bila dah masuk kan ayam..kuat kan api supaya ayam tu terkejut dan jadi keras sikit..tau je lah ayam sekarang..semua nya lembik2...
kacau selalu supaya tidak berkerak di bawah..
bila hampir kering, masuk kan kerisik dan garam....selalu nya sekor ayam garam nya dalam 1 sudu teh....

Kalau nak masak rendang daging pulak...jangan lah pulak ko pakai api besar....keras macam batu nanti...
masak rendang daging ni kena SABAR...masak pelan pelan..bila dah mendidih...kecik kan api ...masak slow slow...hehehe

10 comments:

  1. Tentu rendangnya sedap pasal tu banyak permintaan.

    ReplyDelete
  2. Bila nak ajak pergi open house rumah kak Ezza ni?

    ReplyDelete
  3. zai..sama je macam u buat..agak nya makan kat rumah orang kot!

    ReplyDelete
  4. Yatt

    tunggu cukup laa...budget dah larik macam 100 meter ni...hahaha

    ReplyDelete
  5. kak ezza,

    i buat rendang sempoi, kisarkan serai, lengkuas, asam keping, bawang, halia..tumis dlm minyak panas, masukkan gula garam, ayam...masak sampai kering....tp i suka ada kuah so blh mkn dgn nasik panas2 :D

    ReplyDelete
  6. resepi nak, tapi nak pi rumah makan, resepi tu utk simpan je :p

    ReplyDelete
  7. Dah banyak resepi Ezza alang salin, buat belum lagi..terima kasih kerana berkongsi resepi rahsia, semoga Ezza dimurahkan rezki, budget tak lari 100 m tapi diperdekatkan lagi.

    ReplyDelete
  8. Sedapnya! I sampai sekarang tak lagi pandai masak rendang. Dulu pernah lah sekali try kat Dhaka, tapi mcm tak real aje.

    ReplyDelete
  9. saya budak baru belajar :)
    oh jadi kalau daging sama resepi, bahan2 utk 1kilo ke? bezanya pada api aje. terimakaseh akak mengajar :)

    ReplyDelete
  10. nana
    sori lupa laa..kalau daging..santan nya Ikg daging sama ngan 2 biji santan pekat..kalau nak pekat lagi terpulang...tapi kerisik tu kalau boleh biar hitam sikit,,selalu nya kat kedai santan ni ada jual kesisik sekali....

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails