Friday, February 21, 2014

Kota Cannes...

Day 2....Paris ke Cannes 31 Jan-4 Feb 2014


Kami menaiki keretapi laju dari Paris ke Cannes La Bocca..tambang sehala ialah 129 euro seorang..Stesen keretapi nya ada lah dalam bangunan lama tapi sangat moden di dalam nya..Dalam menunggu pukul 3 petang..kami duduk minum kopi di cafe berhampiran...PA pulak melayan rokok di luar sana...kelihatan seorang lelaki berbicara dengan PA dan ku lihat wajah PA menggeleng2 kan kepala...rupa rupa nya budak ni meminta wang dari PA...dia nak makan kata nya tapi yang pelik nya di bibir nya ada rokok untuk di hisap..PA pun berlalu pergi dari situ.
Kami tertanya2 platfom mana kita nak naik keretapi ni..tengok tiket berkali2 tapi tak paham...Nasib baik lah wanita yang duduk sebelah Man..adik ku itu mau menolong...You just follow me because we are in the same train...Aghhh lega...Timing di sini semua tepat..Jam 3 petang..kami dah berada dalam keretapi laju ini..perjalanan selama 5 jam ini.tidak memboring kan..kita dapat melihat permandangan kampung2 yang di lalui...Salji memang lah tak da..tapi kebanyakan pokok2 tiada berdaun...hujan mengiringi perjalanan kami..

Eh..macam mana kita nak tau kat mana nak turun ni...
Entah....
Memang lah ada anouncement bila tiba di stesen terpilih tapi bahasa omputih nya sama jer telo nya dengan French!..payah nak paham...

Ada pasangan French di sebelah kami dok perati kan kami yang kelam kabut ni...kepada mereka kami bertanya...
Pandai dia cakap omputih walau pun pelat...we will be stopping at st Rafeal...so Cannes will be at the next stop...about 30 minutes..
Lepas tu panjamglah borak kami di situ..
Wanita French  memang pandai bergaya..baik muda atau pun tua..kasut baju sejuk scarf semua nya kena dan terletak saja...memang mereka ni sangat maju....cara pemikiran pun maju..mudah senyum dan ramah..

Sampai saja di Cannes La Bocca..kami turun bersama bagasi kami yang berat2..PA lah mengurus kan semua nya..aku....bawak badan jer..hahahha..PA tak bagi bawak apa apa..bukan nya apa apa..takut tercicir..hahah..apa yang kami bawak..beg luggage yang paling besar sekali..dalam baju sejuk..baju lengan panjang dan beberapa helai seluar dan tudung2...Periuk nasi pun kami bawak tau..satu lagi beg..penuh dengan bekalan makanan/minuman dalam kotak..barangan mandi dan ubat2an..Tepuk dahi PA melihat barang2 yang aku pack!
Beg sandang ada kamera dslr..tisu..tisu basah..surat surat booking hotel dan tiket kapal terbang..termasuk lah gula2 chewing gum...dan macam macam lagi..ibarat doremon kata adik ipar ku...
Aku cuma bawak hp aku saja..itu pun aku simpan dalam poket seluar...hahhaha

Adik ku Rozman pernah ke sini tahun lepas...so dia dah booking hotel yang sama dia duduk dulu..tapi dia dah lupa arah hotel tu..kacau betul laa..dalam hujan kami menarik bagasi..pusing sana sini..(hotel dekat je dgn stesen keretapi) akhir nya baru jumpa...kami di sini selama 5 malam..sepatut nya 3 malam saja...tapi..di sambung 2 malam lagi kerana kami hendak teroka Kota Nice dan Monte Carlo juga....


day 3...1 Feb 2014

                         
Kami ke sini di sebab kan festival ini...bukan kami tapi bagi adik ku Hj Rozman yang punya label music sendiri..Semua yang punya syarikat atau label perniagaan sendiri dalam bidang muzik akan ke sini untuk berkonferans dengan ahli2 nya dari seluruh dunia...


Hj Rozman dan isteri nya Nora






My adik...Hj Rozman 

pantai yang tenang dan sejuk...




Terjumpa pulak kump Azlan and the typewriter..tapi Azlan nua dah masuk dewan

Tengah menunggu Nora keluar..jumpa orang melayu pulak..sorang tu orang MITI..
Sorang tu macam kenal jer..rupa nya Naz..Tv presenter tu...

Entah sapa lah orang ni....


Nora..adik ipar saya 

Di depan church masa jalan balik ke hotel..rupa nya orang france panggil church ni notre Dame....meaning our lady..

sana sini asyik jumpa carrefour jer


Soldes tu makna nya Sale!


Jumpa kedai buah macam jumpa kedai emas pada aku laa...seronok tengok buah dan sayur kat sini..


Sabtu ada pasar antik...



Tak tergoda ker...

Anggur manis..


Sama tak???


Tgh bincang2 kapal mana nak beli..hehehe




Banyak pokok limau manderin sedang masak ranum di sini....rasa nak panjat dan petik jer tapi malu la pulak...




 Banyak laluan untuk pejalan kaki di sini



Tak tau la kedai ni jual apa....



1 comment:

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails