Monday, September 3, 2012

Mual!!!

Aku ingin menulis pasal bende ni...harap jangan ada yang ada salah sangka ya...

Hati rasa sengal dan mual bila baca dan lihat karenah anak anak muda sekarang..

Bukan nya bebal atau kurang didikan tapi perangai keterlaluan selalu di tunjuk kan...

Mana pergi nya perasaan malu,mana pergi nya adab sopan budak2 sekarang ni...

Bila buat sesuatu,tak pernah fikir pasal maruah sendiri, maruah ibu bapa..bangsa dan agama yang di junjung...

Aku merapu ni pasal bende ni laa

Apa perasaan budak ni kalau gambar mak bapak dia sendiri  ada orang lain buat begini....

Semua orang punya pendirian dan pendapat masing masing...tapi pendapat dan pendirian itu perlu di salur kan ke tempat yang betul..

Bukan nya macam ni..Ini nama nya kurang ajar,melampau dan menjijik kan.
Sudah hilang rasa hormat menghormati pada pemimpin sendiri.
Sudah hilang kesopanan dan tata susila ..memalu kan!

Sangat memalu kan pada bangsa kita apa lagi budak yang tak tau malu ni anak melayu kita!
Kalau dia ni anak aku, rasa nya dah teruk aku dan abah  kerja kan...

Dan aku rasa ibu bapa nya akan terkena bahang malu perbuatan anak sendiri.
Ada kah ini yang kita mau pada anak anak muda kita...
begini kah watak bakal pemimpin kita masa akan datang?

Anak anak selepas merdeka ini dah tak mau baca sejarah....tak reti membelek surat kabar dan tak suka menonton berita...tak mau berfikir langsung..
Itu sebab nya mereka ni tak ada perasaan..kering hati pada apa yang menimpa pada negara negara lain..seperti rakyat Palestin,rakyat Roghinya,rakyat Syria dan negara negara yang telah di jajah oleh Yahudi lain...


Ini pada aku rakyat yang tak sedar diri dan tak tau di untung...lucut jer kewarganegaraan dia atau haram kan dia dari masuk negara kita..
Aku pun pernah muda dulu..tapi zaman muda ku tak pernah ku sia sia kan dengan cara begini...
Memang dulu banyak bende yang kita tak setuju yang kita bantah, tapi perkara itu di selesai kan dengan cara berhemah...

Wahai anak anak ku semua...
Cuba lah hayati apa erti nya kebebasan....
Tak salah kalau tak sependapat...tapi ini tak bermakna kita boleh memaki hamun dan berperangai macam haiwan...
bila sampai masa nya...buat lah apa yang patut..
Negara kita kan negara demokrasi...Anda lah penentu nya...
Tapi sebelum tu..
Sudah ke anda mendaftar??

Jangan cakap tak serupa bikin ya....

3 comments:

  1. selamat hari raya kak.
    baca tajuk ingatkan akak peknen lagi sebab tu mual, ekekeke.

    depa ni semua patut dihantar ke syria atau mesir. baru tau erti kemerdekaan dan anasir luar yang menghasut tu siapa.
    semuanya ikut perasaan seronok ramai2 berkumpul.

    pada saya setiap parti tu ada baik, ada buruk, pilihlah parti yang tak menyebabkan bangsa berpecah belah hingga boleh melingkupkan negara.
    kena fikir, bukan mengikutttt je



    zany

    ReplyDelete
  2. Salam Aidil Fitri kak ezza...
    memang samada bodoh atau kurang ajar yg buat begitu rupa..
    negara dah aman damai dan makmor dan sentosa macam ni depa pergi buat perlakuan bodoh...

    ReplyDelete
  3. Ezza
    Selamat hari raya maaf zahir batin.

    I setuju dgn segala apa yg you tulis tu. Perbuatan extremist; harus dihumban kepulau tanpa keperluan asas ..

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails