Monday, September 24, 2012

Kisah anak anak...

Bila baru kahwin dulu, baru tersedar dari mimpi mimpi indah masa tengah hot hot dulu..

Baru tau kena bayar sewa rumah..api air kena bayar,makanan kena beli dan masak sendiri...akhir nya bila time gaji,udah ler gaji pun seciput,tingggal tinggal beberapa keping saja sampai cukup bulan...Ini tak masuk lagi duit nak beli syampoo,sabun mandi dan ubat gigi semua..

Lama lama baru lah aku pandai mengurus kan duit..apa yang suami beri bila hujung bulan...kena pandai estimate sampai cukup...susah tau..apa lagi bila orang tua PA talipon minta bantuan..boleh gaduh jugak tu..

Bila dah ada anak,lagi lah seriau..masa tu aku dah tak kerja dah..kena kawal ketat pembelanjaan..nasib baiklaa dulu mana ada diaper lagi..semua nya pakai lampin Johnson..pakai dan basuh sidai...beli 2 dozen ,itu jer laa yang di pakai..kalau nak berjalan, pakai kan sekali seluar getah tu...dan ada jugak jenis plastik nipis tu..bila di fikir fikir kan..kesian anak anak kecil..ada masa nya sampai lencun! Minum susu pun masa tu susu S26..beli 3 tin besar untuk sebulan..

Bila anak dah ramai...kami semakin berkira...apa yang kami penting kan ialah pelajaran anak anak dan makanan seharian nya. Perabot dalam rumah ada lah yang paling minimal..kadang kadang tak ada. Kalau dah patah tu, alamat tak berbeli langsung atau makan tahun baru berganti. Kadang kadang malu gak bila ada sedara mara menegur keadaan rumah..tapi nak buat macam mana..mereka boleh melihat tapi kami yang menanggung nya...buat pekak telinga dan ada masa nya aku menangis menahan malu.

Bende bende macam ni mengajar aku erti hidup. Aku cukup bersyukur dapat suami yang tak pernah berkira pasal keadaan rumah yang ada kala bersepah, seorang ayah yang tak reti menengking anak anak apalagi memukul..yang sanggup mengangkut anak anak ke sana sini demi keselamatan mereka dan sering menasihat kan aku supaya bersabar dengan kehidupan yang ada.

Anak anak tau ada saja apa yang dia mintak..mak..cikgu nak duit itu..nak duit ini..
kasut koyak laa, baju kotor laa..
mak..ubat gigi dah habis laa

Aku membebel ni bukan nya apa...
Aku terdengar si kakak memarahi adik adik nya sebab syampoo cepat habis...
Korang ni kan, cuba ko semua jimat sikit pakai syampoo ni..pagi petang siang malam mandi kenapa mesti bersyampoo jer...ko ingat murah ke rege dia...

Aku dan abah nya berpandangan...Hmm..baru beli syampoo dah bising macam tu..
Dulu aku membeli dua botol syampoo yang besar tu setiap bulan...tau pakai jer..bila dah habis ,asyik memekak jer suruh beli baru...
Macam mana la agak nya kalau di suruh beli beras dan ikan..mau rasa nya dia suruh kami jimat2 makan kot....


7 comments:

  1. Begitulah anak2. Mereka tak kenal susah dan tak mahu susah... Kakcik kadang2 menangis sendiri dengan sikap mereka. :(

    ReplyDelete
  2. Salam Ezza,

    Ermmm...entry ni mengusik jiwa, pernah lalui apa yang dicatitkan disini, membesarkan anak2 dengan catuan serba serbi..huhuhuhu

    ReplyDelete
  3. ... saya pulak setiap kali anak mandi bapaknya suruh syampoo.. syampoo.. lepas tu buat-buat terkejut lak bila syampoo habis cepat.. hehe

    ReplyDelete
  4. Bila kena keluar belanja sendiri baru tau nak berjimat dan baru rasa susahnya nak rancang perbelanjaan. Gaji seribu lebih pun tak cukup, kita kena top-up..

    ReplyDelete
  5. anak-anak bila dah cari wit sendiri,dh pegang wit sendiri baru dia tau nilai sebenar duit tu.baru tau nak hargai dan sayang duit..dr tau meminta-minta skg kene usaha sendiri kalau nakkan sesuatu

    ReplyDelete
  6. Belanja sekadar mampu ye kak tapi anak2 tau ada je kita mengikat perut penuhi permintaan dia org.

    ReplyDelete
  7. mom...ur not talking about me righttt..??? hehehhehehe im ur gudgud dotter isn't? hahahha - alin

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails