Tuesday, March 15, 2011

PERGI.......





Banyak yang saya nak tulis ni...

macam macam perasaan ada ni...

Mula mula..hari khamis petang, kami menjenguk kawan PA di KPJ shah Alam...

Semalam dia di masuk kan ke icu sebab patah tulang kaki..patah 5...juga kesihatan dia menurun sekian lama...

cerita pasal dia pernah aku tulis di sini..

Bila aku  dan PA masuk ke bilik ICU, aku lihat tubuh kurus nya sedang tidur....wajah dan fizikal nya jauh berbeza dari dulu...sebak dada melihat nya....
begitu payah dia mengambil nafas..rupa2 nya kerongkong nya telah di tawan oleh sang Cancer...tidak mampu makan cuma minum susu saja....

Sedang kami berbicara dengan ayah nya, dia bergerak2..tersedar kerana batuk...dia memandang PA..begitu dalam pandangan nya...aku rasa kan bagai kan dia tertanya2 ada kah ini di dunia atau pun dalam kubur....

PA memegang tangan nya...Wan..ni Aziz...rehat lah....

Dengan suara yang agak dalam..dia memohon maaf dari PA...mintak maaf Ziz..

Dia memandang aku...tak sanggup aku melihat semua ini...aku keluar dari bilik dengan perasaan yang sangat sarat...air mata tak dapat di bendung lagi....

Di luar, aku mendapat kan isteri dan ibu nya serta kawan2 satu jabatan nya...

Ku peluk isteri nya ...dia pulak yang menyabar kan aku...

akak jangan nangis kak...dia memujuk...apa kan daya ku...aku sebagai seorang ibu dan pernah melalui saat saat begini begitu hiba dan sedih melihat dia...aku lihat semua staff RND pun sama sama menangis...

Kami pulang dengan janji akan datang semula...

Jumaat...

Hari ni abah makcik serta adik ku yang ketiga Rozman dan keluarga nya berangkat ke Mekah dan Madina kerana melaku kan umrah. Perjalanan abah dan makcik di tanggung sepenuh nya oleh adik ku Rozman.

Sampai saja di parking , baru perasan yang hp PA basah kerana air teh tertumpah atas nya...adoiii....

Penerbangan jam 1.30 ptg, jam 12.30 semua dah check in kami pun pulang lah ke rumah masing2...dalam perjalanan aku perhati kan hujan dan keadaan keliling tenang saja....langit ada masa nya cerah...tapi hujan agak lebat juga...aku rasa seperti ada sesuatu akan berlaku dalam cuaca begini....

Balik rumah..sambil baring2 depan TV, aku membaca footer kaki TV..ada gempa bumi kuat skala 8.9 telah berlaku di senden berhampiran Tokyo..dan amaran tsunami telah di keluar kan...Aku terkedu..bayangan di Aceh masih tak dapat aku lupa kan..sekarang ni yang ni pulak.....

Ya..bila bumi bergoncang,musnah lah semua nya....
Aku sedih melihat ribuan manusia mati ....

Teringat pulak aku satu berita di akhbar beberapa minggu yang lepas, mengata kan jarak bumi dan bulan sekarang ni begitu dekat..dan mengikut kajian akan berlaku lah banyak gempa bumi dan perubahan cuaca hingga tahun depan..

Sabtu
Aku tak sihat..dari pagi hingga petang ada kenduri kawin dari klang hingga ke KL..aku kuat kan hati untuk menghadir kan diri..aku paling tak tahan bila aku bersin berkali2 dan hingus mula keluar....tekak pedih dan aku tau yang aku akan demam....telan ubat selsema dan panadol dan aku tidur awal...


AHAD
Terjaga jam 5 pagi....hmm...badan letih..selsema dah hilang..tapi badan seram sejuk..

Hari ada 2 jemputan orang kawin..kena pergi jugak sebab kawan Alumni PA mengawin kan anak....

Cuaca panas terik...habis saja majlis, PA cakap dia nak ke KPJ...saya dok terbayang2 kan Wan Rizam kata nya....

Sampai di sana , dia dah di pindah kan ke wad..suara dia dah ok...tapi menurut isteri nya doktor kata diri nya  amat lemah..aku lihat perut nya membuncit...wajah nya dah berubah....telinga dan hidung pun layu saja...dia berbual dengan PA agak sukar sekali...PA memohon maaf berkali2 pada nya..dan membisik kan agar dia sabar dan berzikir,beristifar dalam hati....tenang2 kan perasaan kamu..berehat lah....

Kami pulang dengan hati yang berat...

Malam, ketika sedang makan malan bersama anak menantu, ada panggilan masuk ke hp aku...

Kak...kenapa hp PA tutup..banyak kali kami call...

HP PA rosak...kenapa

Akak dah tau ke..Wan Rizam dah meninggal!

Bila...

baru kejap...jam 915 malam ...

Innalillah  wa innalillahurojiun

Aku terdiam.....aku pandang PA...

Sepanjang perjalanan ke KPJ,kami senyap saja...

Pergi lah Wan....kami semua redha....Allah lebih mengasihi kamu

YA ALLAH..AMPUNI LAH SEGALA DOSA DOSA NYA DAN TERIMA LAH SEGALA AMALAN NYA...SESUNGGUH NYA KAU LAH YANG MAHA MENGASIH LAGI PENYAYANG.

Al Fatihah
.













9 comments:

  1. Al-Fatihah semoga arwah ditempatkan bersama orang2 yang soleh.

    ReplyDelete
  2. Ada alang baca mengenai arwah di blog PA....happy beginning with a surprised and sad ending. AlFatihah,,,

    ReplyDelete
  3. Innalillahi wa'inna ilaihirrajioun dan al-fatihah untuk arwah..

    ReplyDelete
  4. Innalillahhiwainnailaihirojiun.. semoga rohnya ditempatkan di kalangan mereka yang beriman dan beramal soleh. Masa kita untuk menyusul akan tiba jua....

    ReplyDelete
  5. Innalillahhiwainnailaihirojiun....
    Takziah untuk ahli keluarga nya..
    AlFatihah..
    Moga rohnya bersama kalangan orang2 yg beriman..

    ReplyDelete
  6. Innalillahi wa'inna ilaihirrajioun.
    Al Fatihah.

    ReplyDelete
  7. Innalillahi wainna ilaihirroji'un..
    sangat sedih dengar tentang arwah Wan..
    Semoga rohnya bersama kumpulan yang soleh dan beriman.Ameen.

    ReplyDelete
  8. alfatihah. semuga arwah tenang di sana..

    ReplyDelete
  9. Innalillahi wainna ilaihirrojiun.
    Alfatihah.
    Takziah buat yang ditinggalkan.Semoga tabah.

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails