Friday, May 31, 2013

ENON.....

Salam jumaat...

Dah lama tak menjenguk kat sini...sibuk sangat ker aku ni..kerja tidak tapi nak buat camner..apa apa saja hal, anak anak suruh mak dia ni ikut sekali...nak gi meeting pun suruh ikut..mak duduk jer dalam kete...sekejap je...

Nak pergi cari tudung pun bawak mak dia sekali..pada hal aku ni bukan reti pun nak pilih belek lama lama mana yang cantik...pada aku ni  yang berkenan,itu jer lah aku beli..malas nak berejam jam dalam kedai....nak tempah baju pun bawak mak sekali..ala amak..makcik jahit baju tu kenal mak...orang segan laa....begitu juga ngan abah nya..Zah..jom lunch dengan saya hari ni...sampai kan tokey kedai pun ingat aku ni berkerja..hehehe..

Aku nak cerita sikit pasal sepupu PA ..dia baru saja sebulan meninggal dunia...akibat kanser....eh..Enon tu ada kanser ker...tak pernah nampak dia keluar masuk hospital pun...semua sedara mara cakap macam tu...heran gak sebab selama ni dia ok jer...cuba kadang kadang dia selalu mengadu sakit lutut..itu jer..

Suami Enon,abang Ayob juga sepupu PA(kawin sepupu ler dema ni) pun tak tau yang isteri nya ada kanser...Bang ..tak kan abang tak tau Kak Enon kanser payudara...
Tak tau pun..ok jer...tak da bisul ke apa apa pun....cuma sebelah payudara dia ni agak kehitaman sikit dan keras...itu jer...

Punca nya dia sakit sebab demam yang tak hilang..dan dia rasa badan dia panas ..tak larat jalan..mujur lah adik PA datang melawat...Eh kak..nape ko ni nampak teruk sangat ni...aku demam kata nya...kak..ko dah pergi hospital ker...ala...demam biasa biasa jer..aku dah suruh abang Ayob beli ubat kat klinik...Masa tu memang dia tak larat sangat dan uzur betul dia..kak..teruk ko ni..jom pergi hospital ya,..tak pa lah...demam urat jer ni..

Adik PA tak puas hati...semasa pulang dia call Abang Ayob yang sedang menolong orang berkempen politik..
Bang..bawak lah Enon pergi hospital...dah teruk sangat nampak nya ni...Dah abang ajak..kakk kamu tak mau...nak buat camner...
Eh bang,,ko kena bawak bang...mana tau denggi ker...jangan main main bang....
Yelah yelah..esok aku bawak...

Tiba tiba aku dapat panggilan dari Maimon,biras ku..
Kak..kami ni otw ke Hosp Sg Buluh ni..Enon dah tenat....
Eh..tenat..kenapa..
Kanser tahap 4 kak...Ya Rabbi!

Mengikut cerita adik ipar ku, Enon di bawa ke hosp Tjg Karang keesokan hari nya. Kena panggil ambulan tu sebab dia dah lemah sangat. Sampai di sana, doktor ambil sampel darah ..bila keputusan keluar, doktor cakap yang dia tak ada denggi dan doktor akan hantar terus ke Hosp Sg Buluh..Semasa Enon di angkat dari katil ke stretcher ,tulang kaki nya patah tiba tiba....Di Sg Buluh, mereka dapat kesan sel kanser telah merebak ke seluruh badan dan organ juga tulang2 nya.
Doktor juga telah membedah sedikit payudara yang hitan tu,rupa rupa nya di dalamnya penuh dengan nanah ....Allahuakbar!

Aku dan PA melawat nya keesokan hari ...Aku suruh PA ambil cuti half day...Sampai di sana,dia dah nazak...adik beradik dia, serta anak anak dan suami ada di sisi katil...Aku lihat dia pergi dengan tenang di sisi suami nya yang tak putus putus membisik kan Lailahailallah..
Sebak hati ku...tak dapat menahan sedih...Enon yang aku kenal sejak aku mula kawin dengan PA..orang nya baik dan suka jenaka..Dia dan suami nya serta PA ada lah kawan baik sejak kecil lagi...Setiap kali raya atau kenduri kendara pasti dia ada...

Alfatihah buat Enon atau nama sebenar nya...sape ye..aku dah lupa....
Dah tentu,abang Ayob pasti kesunyian ...





2 comments:

  1. Kak ezza
    Inna lillah hiwainna ilai hirojiun

    Kanser ni skrg umpama
    Anai2 makan kayu.... Tau2 dah tahap 4..
    Banyak yg takda tanda...
    Tak cakap org lain saya kata saya sendiri.. Jika sesaja nak gi medical checkup mmg takda laaaa

    ReplyDelete
  2. Pastinya arwah tahu dia sakit tapi menyembunyikan dari suaminya kan kak..
    Terbayang saya ni, sakit sikit dok mengadu kat suami...
    Patutlah arwah pergi dengan tenang, muah2an dengan redha suaminya..
    Syurgalah tempatnya
    Alfatihah untuk arwah enon..

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails