Thursday, January 9, 2014

Azam dan kenangan.....

Tahun baru dah berlalu...

Apa azam saya?..

Udah bertahun2 tak simpan azam....azam nak kurus...hmmm..takda la nampak nya....
azam nak senang ...hmm ada lah kot..nak kaya?...mesti lah ada...tapi yang sebenar nya nak bahagia dunia dan akhirat...itu lah yang sebenar nya...
Macam PA cakap...Dalam usia kita ni..Kaya tu tak pasti..Tapi Mati itu Pasti...dalam makna nya tuuu....

Mimi dan Yaya dah mula bersekolah..Mimi dalam Tingkatan 5 dan Yaya tingkatan dua.
Semua baju sekolah dan peralatan sekolah nya Apis yang urus kan....Saya cuma beli buku tulis saja...Dah tak pening pening macam dulu dah...Alhamdulilllah...Masa duduk minum kat kedai yang berdekatan dengan kedai burung,tempat yang selallu kami beli baju sekolah dan kasut,beg semua..kenangan lama mengisbas kembali.....pernah anak anak kami seramai 6 orang bersekolah...aduiii..mana nak di cekau duit....pendapatan makan gaji..habis bulan selesai lah gaji...Bonus pulak sellalu nya dapat bulan cina nak raya....susah sangat masa tu...yang belajar di kolej lain pulak...Kalau di fikir2 kan...saya tak tau macam mana saya boleh lalui semua ini....masa ni lah ..duit api air di tangguh kan dulu..ada kala nya duit kereta pun di tangguh kan...Tapi we can survive!
Anak anak pun minat belajar..ok lah gred diaorang..sambung belajar lagi...Entah mana kederat mencari wang pun tak tak tau lah...tapi mungkin benar kata orang..anak itu rezeki...ada kala nya kami di bantu jugak..adik beradik...mak abah...janagn mengeluh kalau susah sekarang....InsyaAllah...satu hari nanti mentari tu bersinar jugak dengan terang!

Bukan nak berbangga dengan anak anak...takde lah...ada jugak perangai yang menyakit kan hati...mana ada keluarga yang perfect saja...mesti ada tawa tangis..tak puas hati...
Tapi Abah nya selalu meningat kan yang kita ni BUKAN orang kaya...Jangan banding kan diri kita dengan orang yang berada...cuba banding kan diri kita dengan orang yang kurang,,pasti kamu akan bersyukur  selalu....Apa saja yang di mintak,bukan abah tak boleh bagi..tapi sabar lah...kalau ada rezeki lebih abah akan beli kan....begitu lah kata kata PA....Hmm..cakap dengan dia ni mmg tak boleh menang....ada jer jawapan dia...

Hari sabtu ni hari jadi cucu, Qaid Khaliff..dah 2 tahun usia nya...





Entah sempat ke tengok dia ke sekolah,Universiti dan kawin...entah lah...
Semalam mencari hadiah untuk dia...Atuk nya pilih satu..Yaya pilih satu dan Mimi pun pilih satu..
Maktok tak pilih apa apa sebab maktok kena keluar duit bayar baang barang tu saja....

Lepas raya ni bertambah lagi cucu saya ni...bertambah tua lagi rasa nya....

Ok ,hujung bulan ni sayadan PA akan terbang jauh...balik nanti pertengahan Feb saya update ya....

Doa kan kami agar selamat pergi dan balik...Nak merasa salji lah pulak....




4 comments:

  1. Selamat bercuti kak ezza....
    Gambar dan citernya ya?

    ReplyDelete
  2. Yang sedapnya 'saya dan PA bak terbang jauh, nak main salji...' nak ke mana tu? Ke mana-mana pergi ber 'romantika' be happy and stay healthy, ya Ezza n PA :)

    ReplyDelete
  3. amboi kak ezza... mengimbas kenangan silam,..
    ending part...nak main salji. jelaousle ni..heee

    ReplyDelete
  4. tak sabar nak tengok gambar maktok main salji..

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails