Wednesday, August 14, 2013

KENANGAN RAMADAN TAHUN INI...

Ramadhan dah berlalu..rasa macam sekejap jer...Masa kecik2 dulu..time posa ni rasa lama jer...bila dah tua ni rasa lain pulak,kan kan...

Bulan puasa kali ni banyak mengajar saya bersabar....berpanas dan belajar main tunjuk2 kat pasar ramadan...
Kali ni kami semua belajar berniaga macam orang lain...so saya kena jaga kedai dari pagi sampai ke petang...sebab anak anak semua nya kerja..lepas asar..terpacul lah Zira kat kedai dari opis nya..pukul 6 cik abang kita pun sampai untuk jemput kita balik sebab ada anak dua orang kat rumah tu yang masih sekolah..Perjalanan dari Shah Alam seksyen 18 ni jadi mudah sebab ada LKSA ni...tapi Touch n go ni asik kena refill jer...




Sebelah pagi ni selalu nya Hafiz yang buat opening sebab dia rumah dia dekat jer kat sek 17 tu...itu pun kalau dia kerja malam atau petang..kalau kerja pagi, memang lambat lah bukak kedai..kami datang semula setelah selesai terawikh...macam tu lah rutin seharian...tapi bila sabtu datang, aku lah orang yang paling gembira sekali sebabb tugas ku di ambil alih oleh anak anak yang cuti..boleh lah aku masak macam biasa..dan hantar makanan kat anak2...macam berkelah jer anak anak makan kat bawah khemah..







Hari pertama dah datang dugaan nya..hujan lebat serta ribut melanda tempat berniaga..mujur lah masa tu anak anak yang ada kat kedai...khemah lain berterbangan dan pakaian banyak yang bertaburan dan basah...Nasib baik lah anak anak aku ni badan nya ala ala badang..so masing2 bergayut lah kemah agar dia tak terbang..hahaha..dan pakaian kami ni memang berbalut dengan plastik...alhamdulillah lah sebab kedai sebelah menjual carpet dan jubah habis lencun dan terbang...

Hari seterus nya berpanas lah aku sengsorang kat situ...mujur lah sebelah lagi ada kawan...dia jahit dan jual baju kurung kanak kanak dari sebulan hingga 12 tahun....tapi dia pun sibuk dengan jahit manik kat baju bebudak tu...

Minggu pertama tak da sale...sabar jer laa..tapi bila Zira call aku yang dia dah dapat pelanggan pertama...rasa suka sangat....akhir nya terjual jugak pakaian aku ni..Syukur sangat...bila anak anak lain dapat tau..melompat2 diaorang...hahahah..begitu gak ngan bapak nya ni.....

Perniagaan ok bila mula orang dapat gaji....tak menang tangan jadik nya...tapi kan..orang2 kita ni suka sangat menawar sampai paras rendah sekali...tu yang sedih nya...kalau beli kat pasaraya tu...diaorang main beli jer...tak pernah nak tawar walau pun pakaian tu bukan ada kualiti sangat pun...aku kesian tengok orang sebelah yang menjual baju kurung kanak kanak tu..semua baju dia di bawah harga rm 50.00...dah lah mintak murah lagi,siap dia bahasa2 kan toke kedai tu bila dia tak mau turun kan harga..sedih betul...macam mana lah ekonomi orang melayu dan islam nak maju kalau semua nak murah sangat jer...

Pendek kata, kami semua gembira dengan pengalaman baru ni....modal dah dapat balik dan ada lah untung sikit...sebenar nya aku cuma nak lihat anak anak bersatu,berkerjasama dan saling bantu membantu antara satu sama lain..itu yang aku doa kan depan Kaabah hari tu... dulu...dan Allah bagi aku idea macam mana nak melaksana kan nya..Alhamdulillah Syukur sangat..dengar suara nak anak gelak ketawa...abah dia pun sama...bahagia sangat aku rasa kan...Cucu pun sama menggamat kan suasana..sampai tak nak balik..hahaha

Qaleesya pun datang tenguk nenek kat kedai walau pun belum habis pantang....


dia lah tulang belakang projek kami ni..tanpa dia..susah lah kami semua....

penghibur kami semua....






Lagu ni hari hari berkumandangan kat tapak berniaga sampai naik hapal.....

2 comments:

  1. Salam Aidilfitri Ezza,
    Tahniah Ezza n Co !!! Memang dah lama tunggu story pengalaman berniaga Ezza. Lepas ini macam mana?

    ReplyDelete
  2. Kak ezza, dari pengalaman pertama tu datang yg seterusnya. Wah...syawal kali ni dengan kehadiran orang baru ya...

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails