Tuesday, July 5, 2011

Bahasa orang sekarang...

Masa sekolah dulu, aku amat meminati karangan, english composition..

Dan aku pernah dapat A1 dalam bahasa dan english.

Di sebab kan emak aku buta huruf , jadi tak banyak bahan bacaan dalam rumah..yang ada surat kabar pada hari minggu. Kadang2 kertas pembalut ikan dan sayur menjadi bacaan aku..itu pun kalau nasib baik tulisan rumi..kalau lah tulisan cina dan tamil...mengeluh lah aku...

Tetiba ada pulak , perpustakaan bergerak  menziarah kampung ku...aku lah yang paling gembira...Ianya menjadi penyambung minat ku. Tak kisah lah dia datang sebulan sekali...sekali meminjam buku...aku ambil 3 buah buku novel...

Tapi lately, aku perhati kan bahasa tulisan budak budak sekarang dah jauh arah nya...

Kalau nak di kata kan nak meringkas kan tulisan...kenapa jadi begitu teruk sampai tak faham...

Banyak kali aku tegur anak anak aku..tulis lah elok elok...bahasa melayu kita indah...tulis biar orang lain faham...

Ala mak...orang tua jer tak faham...kami muda2 ni semua nya faham...jawap mereka..

Ooo..patut lah kamu semua ni kemain susah nak score A dalam paper BM...malu lah kalau bukan melayu dapat markah tertinggi..kamu ni cukup cukup makan jer...

Tapi baru baru ni..ada kawan aku kalau menghantar mesej kat aku mengguna kan ayat sms yang buat aku terkial nak memahami nya..

 Biasa lah zah.bnda bru xthu nk guna.ak dh bnyk fon pkai.abg stu tu gk.sbap xthu nk guna.glak dngn ank2 dia.


Alahai kak...usia akak lebih tua dari saya...kenapa lah tulis macam ni kak oii........

9 comments:

  1. I share the same feeling on this. Better the old school, anytime!

    ReplyDelete
  2. Walaupun kakcik agak memahami gaya penulisan ringkas itu, seboleh mungkin kakcik akan cuba menulis lengkap seolah2 orang yang membaca itu tidak akan faham kalau kakcik menulis tulisan ringkas. (Mahu semput Zah membaca tulisan kakcik ini kalau senafas!) :)

    ReplyDelete
  3. Aunty Ezza,
    Mama selalu kena tegur orang sebab tak guna bahasa "ringkas" bila ber-SMS. Mama kata, tulis terang-terang, senang, tak payah bazir duit antar SMS banyak2 kali, kan? har har har *evil laughs*

    ReplyDelete
  4. Tulisan trengkas (shorthand) masih diguna lagi tak sekarang? Kalau bahasa SMS tergagap-gagap Alang nak baca.

    ReplyDelete
  5. Kak ezza, Tie memang cukup benci bila baca text pendek2, dan kat sini slang Ulu Ganu lagi. Sakit jiwa nak faham... tu yg budak2 tu kena bebel.

    ReplyDelete
  6. zah, ni bahasa orang malas, bahasa orang tak ambik kisah halatuju bahasa kebangsaan kita. sebagai seorang pencinta bahasa, saya sedih..

    ReplyDelete
  7. kpah kalau terima sms tak paham nak baca, kpah ignore je. tak pasal2 lak kita terkial2 nak paham apa orang cakap.. hehe..

    ReplyDelete
  8. Kak Ezzah,

    Saya dah bersedih tentang nih dah lama, masa saya bekerja lagi...mujur anak2 saya tak reti sgt pakai bahasa rempit nih(Anak sulong saya yg cakap), tapi BM anak2 saya pun tak bagus, tapi English mereka ok lah....yg i sedih tuh dah lah English nak buat simple ayat pun susah, lepas tuh cakap Melayu pun tonggang langgang....ramai budak2 yg saya interview dulu mcm nih....saya selalu stress kalau kena interview budak2 dulu pasal nih.....

    ReplyDelete
  9. saya takkan try baca pun kalau sms macam tu..
    buat rugi otak saya je ..

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger