Monday, July 19, 2010

Pulang nya seorang hamba Allah yang bernama Dalilah....



Sebelum ini , aku tak berapa mengenali dia..aku cuma jadi silent reader pada blog dia..baca pengalaman dia dan suatu hari bila aku membaca entry baru dia..aku menangis tersedu sedu...ayat ayat yang di guna kan begitu menyayat hati..apa bila membaca pesanan kepada anak anak dia supaya bersedia kalau apa apa terjadi pada nya..pesanan kepada suami nya..penghargaan kepada suami dia yang banyak memberi sokongan sejak mula dia mendapat musibah kanser ini..kemudian aku berani kan diri memberi komen...dan sehingga lah Kak Elle dari Singapore datang ke KL..Ummi @ Lina Badi membuat gathering untuk berjumpa Kak Elle..dia menghadir kan diri walau pun dia begitu sibuk dengan pameran buku di PWTC tahun lepas...Itu lah pertama kali aku bertemu dengan dia....

Kemudian...setahun kemudian..aku menziarahi dia bersama sama rakan rakan blogger yang lain....di rumah dia 2 minngu sebelum dia berangkat ke Mekah untuk melaku kan umrah. Aku tiba dulu..aku tahu dia dalam kepayahan....tapi dia tetap melayan kami dengan ceria..bercerita tentang pengalaman dia...bekas majikan dia dan terasa bagai kan dah kenal lama.... Di pertemuan ini baru aku tahu bertapa sengsara nya seorang pesakit Cancer.. Aku insaf dan aku mengerti...tiada apa yang dapat di banding kan untuk menafsir kan bertapa sakit nya penyakit ini....Subhanallah!!!Kemuadian aku bertemu sekali lagi semasa Kak Puteri merai kan hari jadi Mamasita di Lake Club...




Tapi minggu sudah..aku asyik teringat kan dia...aku rasa bagai kan lama sangat dia di Mekah...Aku tanya kan kawan kawan di FB..dalilah dah balik ke..masing2 tak tau...sehingga lah Mamasita memberitahu yang Dalilah akan pulang pada 12july...pada hari aku seriau mencari Dalilah...Dapat pulak mesej dari Kak Elle..mengata kan PakPin  bertemu Dalilah di Jeddah..dia mengata kan yang Dalilah very very very sick...

.Air mata bagai kan tak dapat di bendung lagi...Aku dapat rasa kan kesakitan dia..apa lagi bila membaca status di FB..dia tak dapat tidur kerana sakit di bahagian perut..muntah darah....dan macam macam lagi....Azab nya....

Semalam bila mengetahui dia sedang nazak, aku mengajak suami ku ke HKL...ya..cuaca hujan dan sejuk bagai kan tahu seorang hamba allah sedang berjuang  nyawa akibat Cancer...Bila tiba di sana...aku terperanjat..ini kah Dalilah..dia tidur dalam keadaan duduk berbantal kan meja untuk makan di katil hospital..sekejap2 berpusing....Rupa2 nya dia dalam keadaan khayal di sebab kan Morphine..dia terpaksa di suntik untuk menahan sakit..tapi aku rasa dadah itu tak dapat menahan kesakitan yang dia alami...aku mendapat kan nya...Dalilah..kenal tak..dia mengangkat kan kepala nya dan memandang ku dengan payah sekali...kak ezza..kata nya...air mata ku tak tertahan melihat keadaan nya...Redha lah Del...Allah bersama mu...aku dah tak tau bagaimana nak cakap lagi....terkelu....

Aku berbual dengan adik dan suami nya...menurut suami nya dia tak mahu ke hospital..tapi di sebab kan kesakitan yang di tanggung nya, saudara mara menyuruh nya ke hospital. Dari hospital Banting dia di pindah kan ke HKL....
Bila di x ray..doktor tak dapat kesan image paru paru dia..3 kali x ray..tak nampak..sel barah telah memenuhi ruang paru paru..hati..tulang belakang...begitu rakus sekali....

Apa yang tinggal kini cuma berdoa saja...
Aku tinggal kan HKL semalam dengan hati yang gundah gulana...
Ku titip kan doa agar dia di kurang kan penderitaan...

Pagi tadi....aku malas nak on kan pc...tapi Pi Bani menghantar sms tentang kepermergian dia...jam 851 pagi...
Pergi lah Dalilah...pulang kepada pencipta kita...kami sekelian akan ke sana juga....

Aku ke rumah ibu bapa nya tengahri tadi. begitu ramai orang datang menziarah..Rakan FB pun ramai datang....ramai yang sayang kan dia..alhamdulillah....
Aku pulang setelah tahlil selesai dan jenazah akan di sembahyang kan di surau berhampiran..




Pi Bani dari Ipoh sampai dulu dari aku....hebat dia ni...


Nuraazah pun datang...

Hujan gerimis menggiringi perjalanan  terakhir nya.

Ya Allah...ampuni lah segala dosa dosa nya, terima lah segala amalan nya dan tempat kan dia bersama orang yang beriman....Aminnn

gambar di ambil dari FB Elviza Michele

Al Fatihah...

12 comments:

  1. salam kak ezza. kerana kak ezza, kak kay (khalidah noor) dapat pass message kepada semua rakan-rakan. terima kasih diucapkan. alin pun tak pasti kalau kak dalilah ingatkan alin, 'rotikacangmerah', sebab dah hampir setahun tak aktif blogging. tapi sejak 2,3 hari lepas memang tiba2 terhiba mengingatkan dia. tiba-tiba terbaca status lyana mengatakan dia sedang nazak. berterusan hiba sampai lah kini...

    kak dalilah bertuah punya ramai orang menyayangi dan mendoakan beliau. pemergian beliau banyak meninggalkan kesan. semoga perjalanan beliau lebih aman dan tenang di sana; semoga suami dan anak2 tabah dan kuat menghadapi hari2 mendatang...

    terima kasih for the update, kak ezza. salam perkenalan.

    ReplyDelete
  2. cerita puan menyentuh hati kerana makcik pernah berdepan dua orang yang pergi dalam keadaan begini.Sunggoh tragik.
    Semoga roh allahyarhamah tenang selalu
    Alfatihah.

    ReplyDelete
  3. thanks kak for the update....hanya doa dan fatehah sajer dapat kita berikan pada dia......

    ReplyDelete
  4. thank you for the update, kak ezza. Alhamdulillah..arwah sempat ke Mekah again.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Akhirnya dapat juga jumpa Kak Ezza. I only wish we had met in a happier occasion...

    Semoga Dalilah tenang di sana. Alfatihah.

    ReplyDelete
  7. Semoga rohnya dicucuri Rahmat..
    saya lebih mengenalinya dalam blog meskipun sama sama belajar di Shah Alam suatu ketika dulu.

    ReplyDelete
  8. Al-Fathihah,semoga rohnya ditempatkan bersama orang2 yang soleh.

    ReplyDelete
  9. Salam Kak Ezza - Since the death of RG on Monday, saya rasa sedih dan hiba...

    ..i never met her...never talked to her..never even exchanged a simple salam...but i felt that she was more like a friend to me... and i know, if i were to walk up to her and introducted myself then, she would have greeted me like a long, lost friend....

    ...i knew Dalihah via her blog... and since then she had touched me by her words of inspiration...she taught me to be brave, selalu berdoa dan pasrah kepada Allah...

    Ya Allah Engkau ampunilah segala dosa2 kawan ku Dalilah...

    Rafiah (from Singapore)

    ReplyDelete
  10. agree with Pi Bani. One fine day, insyaAllah, kan...

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger