Saturday, May 14, 2011

Cerita Sireh

Salam semua..

Pernah makan sireh?





Aku pernah..untuk tujuan perubatan laa..pastu, rasa nya tak kan ku cuba lagi..

Dulu......

masa tu anak ku demam panas...teruk sampai kurus...dah pergi klinik banyak kali dan macam macam ubat dah makan..baik nya sekejap dan demam balik...oh penat nya masa tu...

So bila balik rumah mak..mak suruh aku ke rumah bidan Mah ..suruh dia tengok tengok kan..mana tau..'tertegur' kata nya..ko asyik melalak siang malam..entah budak ni ternampak apa apa ke...bising betul mak masa tu...

Aku pun akur lah..yelah..klinik semua dah pergi, apasal tak baik baik lagi...so aku ajak PA pergi sekali...

jangan pergi melenggang pulak,jerit mak...

kang singgah kedai depan tu..beli kan ibu kunyit,sireh dalam 2 ringgit dan kapur makan..nanti selesai smua...jangan lupa bagi pengeras barang 25 sen...

Aku yang anatara percaya atau tidak...ikut jer kemahuan mak..anak ku dokong dan terus ke kedai..dah siap beli segalanya, aku pun pergi lah ke rumah bidan Mah...nasib baik dia ada rumah..

Bila salam di sambut, aku pun cakap lah apa yang di hajat...

Alahai, anak ko ni nak besar...memang lah selalu demam...biasa lah tu, kata nya sambil mengusap2 kepala anak ku ...

Ada bawak ibu kunyit dan kapor..dia bertanya..

ada...aku menyua kan beg plastik yang aku bawa tadi....

dia pun mula memotong kunyit dan melambung lambung kan ke udara,,,mulut nya terkumat kamit ..entah apa di baca nya..

bila kunyit tu jatuh ke lantai, ku lihat dia menggeleng2 kan kepala...dia buat sekali lagi...

Ko ada pergi mana ni....teruk anak ko ni..

kenapa...aku tanya kehairanan....

ada bende mengacau nya....

Ha..bende apa pulak..kata PA...

bende halus laa..dia kan suka budak budak...

Dia pun mula mengeluar kan sireh..di  ambil nya 3 helai saja...

di  colek nya kapur..rasa nya banyak gak...

lepas tu dia melipat kan daun sireh tu

ko ambik ni..nanti balik nanti..ko kunyah daun ni dan sembur kan budak ni...selawat dulu....

buat 3 kali.....

itu jer...

aah...dah pergi balik cepat...ni dah nak maghrib dah ni...

aku pun bagi lah duit pengeras, dan sedikit saguhati...

Bila sampai rumah..bila lepas isyak, aku pun mula kan misi menyembur ni...

aku bawak anak ku ke bilik air...dan aku mula mengunyah sirih...mula mula aku rasa payau..pedas..dan tiba tiba panas....aku rasa kan segenap mulut ku pedih dan panas...rasa nak buang saja tapi aku tekat..ke sembur ke arah anak ku....sampai habis....lepas tu ..aku aku dah tak tahan....ku buka paip air dan aku cepat2 mencuci mulut...kenapa aku rasa sakit sangat ni.....lidah dan bahagian dalam mulut semua nya luka luka...
aku menangis menahan sakit!

Kebetulan mak tak da rumah..dia pergi kenduri di rumah nenek sebelah abah....PA pun ikut sama...

menangis lah aku sorang sorang..anak yang sakit tu pulak elok pulak main sorang sorang depan TV...

Bila mak balik, aku pun mengadu kat dia tentang kesakitan yang aku alami ni..

mana lagi sireh tu....

dah habis orang kunyah tadi...kapur dia banyak....

masyaallah...yang ko pi makan semua buat apa.....orang buat untuk 3 hari....

.kapur tu colek sikit sikit jer..

yang ko pergi makan semua buat apa..terbakar lah mulut tu...

mana lah orang tau.....mak tak cakap pun...

laaa..kenapa tak tanya betul2 tadi....ngok betul la ko ni..dah jadi mak pun bodoh lagi....

dah lah  aku sakit....kena marah lagi....

Malam tu

aku pulak ke klinik...

3 hari aku tak dapat makan...

3 hari jugak tak bercakap...

Yang sakit dah baik, yang sihat pulak cari penyakit!

13 comments:

  1. laaa..kenapa tak tanya betul2 tadi..ngok betul la ko ni..dah jadi mak pun bodoh lagi..

    Terharu ngan citer ni..pengalaman mendewasakan kita...seronok baca..

    ReplyDelete
  2. kat restaurant siam international posh restaurant di london di beri makan sirih. dipanggil meungkham bukan mungkam atau munkin. sedap...


    omputih pun dah pandai makan.. sebagai starter..

    ReplyDelete
  3. goli hati plak..
    yang ekau pun satu kan ? main baham je.

    ReplyDelete
  4. Tie pernah makan sirih, masa tu kawan kahwin, dia suruh kita semua (anak dara) makan sirih dia . Punyalah pedas , terus kebas mulut kita.... Kononnya supaya cepat dipinang orang.

    .
    .
    .
    Err.... ambil masa bertahun jugaklah nak menjadi , ekekeke....

    ReplyDelete
  5. Tanya banyak salah.. tak tanya pun salah.. jadi semua serba salah!!

    ReplyDelete
  6. salam kak ezza...
    memang kelakar...
    yang sakit - sihat..
    yang sihat - sakit...
    sekarang dah takda org mengubati cara itu....- mungkin masih ada tapi saya tak pernah jumpa/dengar...

    ReplyDelete
  7. PJ
    memang benar..pengalaman membesar kan kita menjadi seperti sekarang ni...
    salam singgah ke rumah saya ni...

    ReplyDelete
  8. Anon
    memang saya ada baca or tengok kat TLC..ada restoren kat London bagi sireh for a starter before main dish..wow, sampai ke London betel leaves ni...

    ReplyDelete
  9. kak Pah

    masa tu nak anak cepat baik kak...
    lagi pun, masa tu muda lagi...first time jumpa ubat macam tu...mana lah kita tau..

    ReplyDelete
  10. tie
    dulu akak pernah di suruh makan sireh pengantin..tak kosa akak..geli tengok nenek makan sireh ni..merah jer gigi nya..

    ReplyDelete
  11. Ayoh Wang

    macam lagu pulak ayat ayoh ni..hahahhaah

    ReplyDelete
  12. rahmah

    ada lagi lah cara mengubat macam ni..maybe kamu tak perasan agak nya... ini ikhtiar gak nak mengubat..kadang2 jadi..kadang hampeh gak..hahahaa

    ReplyDelete
  13. Aunty Ezza,
    Kalau kat Sydney, pergi resto Pakistan atau India, dia ada "dessert" namanya Pann. Ingatkan apa, rupanya daun sireh! hahaha....

    Mintak laluan, kalau meungkam, starter yang sebenarnya berasal dari Thailand, itu bukan daun sireh. Tapi daun kadok. Rupa sama tapi tak serupa. Kalau Aunty Ezza nak rasa, jom kita bercanda di One Utama, ada resto Siam nama Little Bangkok ke apa, ada meungkam situ. purrr....meow!

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger