Monday, November 12, 2012

Bersabar lah...

Aku sedang menonton TV bila aku dengar ada deringan hp ku tapi sekejap jer.

Bila di amati, tertera nama adik ipar ku di screen missed call...
Apasal pulak ni..selalu nya adik aku Ayu yang call..

Aku pun segera menalipon dia balik...

Salam..tadi ko call ker..

Aahh..pelan jer suara dia..ada nada nada serak..

Nape Mil(Jamil)....


Photo: My sister Ayu and hubby,Jamil...

Ayu ada talipon akak tak hari ni.....

Err..hari ni tak da..tapi semalam akak ada call dia,tanya pasal kesihatan dia...lama gak kami borak...

Nape....

Err..err...suara dia dah berubah...macam sebak..

Apahal ni.....

Pagi tadi kami ke Hosp Selayang..ambil result MRI dan scan hari tu..

So...aku dah tak sabar,..tak da pulak dia sebut pasal nak jumpa doktor masa kamiborak semalam...

Kak....Cancer dia dah naik ke paru paru....aku dengar dia menangis...

Dah tahap 4 kak...

What!!..are you serius or joking....aku dah bengang dah ni..

Betul kak...Ayu menangis nangis depan doktor tadi kak....

Ko biar betul Mil..hari tu doktor cakap cuma kat Payudara jer..sikit jer..

Betul kak...akak call la ayu....

Senyap.....dada aku dah berombak ombak....kepala dah pening...

Aku off kan hp..aku dail PA...

Bang...Jamil call nangis nangis tadi Bang..

Kenapa...

Ayu bang,..cancer dia dah merebak ke paru paru..masa ni air mata ku merembes keluar..

Awak call lah Jamil ya...

Aku senyap....beristifar dan ambik nafas panjang panjang....

Salam..Abah..Ayu ada tak...

Ada..ko nak cakap ngan Ayu ke..aku dengar suara abah sebak..

Aah...

Maka, aku dengar apa juga tangisan dan rintihan Ayu...

Aku dengar keluhan dia....apa yang dia fikir kan..apa yang bakal terjadi..

Ayu....ko dengar sini..

Hidup mati semua nya ketentuan Allah..

Bukan nya ko sorang jer dapat penyakit ni....anak anak kecik pun sama kena..

Ko pandang lah anak anak ko tu...kau kena kuat...kena sabar dengan ujian ini..

Kita kan adik beradik..jangan lah ko ingat ko sorang jer rasa sakit..kami semua turut meresai nya...Ko tau apa perasaan abah dan makcik?...Aku pasti mereka telah berdoa agar penyakit kau tu berpindah ke dia...biar dia yang kena sebab dia dah tua...
Akak tau...fikiran ko bercelaru sekarang ni...Jangan banyak fikir dik...bawak berzikir dan berdoa laa...aku tau...Allah akan permudah kan perjalanan hidup kamu...

Tiba tiba aku dengar isak tangis di sekeliling ku....rupa rupa anak anak ku mendengar semua butir butir percakapan ku...Bagi mereka, Cik Ayu nya bagai mak kedua mereka...

Dan ..aku masuk bilik..tutup pintu dan aku menangis ....Ya allah..kuat kan lah aku...aku tak mau menangis depan dia nanti.....


7 comments:

  1. sebak saya kak...begenang air mata..org yg riuh,ceria tiba-tiba diuji begini..Allah Maha Besar.Moga Allah beri dia kekuatan.amin

    ReplyDelete
  2. Tak mampu berkata-kata. Kuatkanlah semangat akak semoga itu dapat menjadi sumber kekuatan buatnya jugak.

    ReplyDelete
  3. Salam Sejahtera,

    Moga Ayu dalam peliharaan Allah swt.
    Perbanyakkan zikir dan bertenang akan ketentuanNYA.

    ReplyDelete
  4. kak ezza...semoga akak tabah ...bila akak tabah...ayu pun akan lebih tabah... insyallah. semoga dipermudahkan segalanya kak.

    ReplyDelete
  5. Teruskan memberi semangat kepada dia. Itu yang dia sangat perlukan sekarang. Semoga Ayu terus tabah dan kuat...

    ReplyDelete
  6. Aunty Ezza,
    (((((((HUGS))))))) purrr...meow!

    ReplyDelete
  7. Sedihnya k.ezza, semoga ayu pulih seperti sediakala.

    Jah

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger