Friday, September 14, 2012

Itu Ini....

Dah lama tak menulis entry baru,bukan nya apa..agak sibuk betul la bulan ni..selain dari raya,open house,bercuti dan macam macam perkara berlaku...Setiap hujung minggu ada saja acara nya...sampai kan anak anak semua nya mengeluh..mak..kami ni nak periksa mak...boleh tak kalau tak ikut....

Selepas balik dari Gambang, PA tanya..boleh tak buat makan makan untuk department dia..
Ok la bang...Selasa ok laa..

Di sebab kan buat pada working days, maka aku sorang sorang lah kat dapur....nasib baik hari sebelum nya aku dan membeli barang barang yang nak di masak...

Di sebab kan bende yang nak di masak umpama kacang jer bagi aku ni..aku mula merebus nasi impit jam 1130 pg selasa tu...tumis kuah kacang..sambil mengupas bawang kecik, bawang putih,cili kering...halia lengkuas dan serai untuk merendang ayam. Nasib baik aku dah cuci semua ayam ayam malam sebelum nya. Selesai nasi impit masak kira2 dua jam lepas tu..maka I pun mula merendang ayam...
Sambil sambil tu, I teringat nak buat speggetti untuk anak anak staff yang masih kecik tu...I buat sos sendiri jer dulu..tak da nya nak beli yang botol2 tu...renih kan pelan pelan sampai pekat sikit...beres..
Masa ni dah terasa dah sakit pinggang...diam je laa..

Teringat lak lunch untuk anak2 yang sekolah belum masak lagi ni...buat sambal ikan tenggiri jer la ya...

Aku ni dah tak larat nak berdiri lama lama kat dapor..apa kerja pun aku akan duduk atas kerusi...rasa nya lepas ni nak cari kosi yang beroda laa..boleh berdesup desup dengan senang kat dapor ni..hehehe

Aku buat jugak kari daging lembu bersayur...goreng popudum..masa ni mula lah hati rasa macam tak cukup jer spegetti ni..call Zira suruh singgah Mydin beli dua bungkus lagi.


Bila anak anak balik dari sekolah,lepas makan diaorang ni sama sama mengemas rumah dan mengemop semua...By 6,  aku pun mula memasak nasi minyak... lepas tu aku dah surrender...semua dah siap di masak...suruh zira urus kan speggetti dan platting semua...aku mandi dan masa ni dah terasa berat betul badan aku ni..rupa rupa nya kaki dah bengkak!...masuk bilik tidur dan aku baring sekejap untuk hilang kan penat..Baru lah aku terasa sakit2 badan semua..

Namun majlis berjalan lancar dan makanan semua nya habis..Speggetti tu bukan nya budak2 yang makan tapi mak bapak dia yng telan..kak..sedap laa spegeeti ni..rendang ni sedap betul...akak boleh berniaga ni kak....Aku senyum jer..kalau nak makan, cakap jer..akak boleh buat kan...dah tua tua ni dah tak larat nak meniaga  ni...nak buat yang lain jer...


Kueh2 ni saya order saja,Popiah basah,Donut dan karipap

Nasi Minyak 
Apek 2 orang ni lah sibuk suruh masak rendang ayam dan kuah kacang...saya mau makan serupa hari raya pertama ..


Dia ni pakar masak nasi Beriani sedap...



masa ni aku dah menguap dah...hahaha





Esuk hari nya aku demam...hahahha sebenar nya berjangkit ngan anak anak sebelum ni...

Ok lah...Kalau ada umur panjang dan kesempatan, kita ulang  lagi tahun depan....

9 comments:

  1. tengok lauk yg akak masak pn saya surrender..mmg wajib la kaki tu bengkak..bwk2 berehat ye kak.raya pn dh nak habis

    ReplyDelete
    Replies
    1. badan dah tak sekuat dulu ain....tu sebeb sedang berusaha nak kurus ni...adeiii

      Delete
  2. nak buat open haus tak buat2 jugak..
    bukan kecik2 anak punya kerja...
    tahun ah berganti tahun pun.. tak buat2 jugak lagi..
    Tahniah kak ezza... salute kat u....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rahmah,
      Panggil catering jer..tak penat sangat melayan tetamu Mah oii...

      Delete
  3. Terernya masak sorang2.. banyak2 pulak tu..
    makchaq boleh jugak masak sorang2 tapi untuk makan 4, 5 orang je la..ramai2 kalu.. semua order la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Poket dah nipis makchaq oii...kalau tak memang saya upah orang masak jer..hehhe

      Delete
  4. Boleh rasa kepenatan Ezzah setelah bersilat di dapur. Mujur ada anak-anak bantu mengemas rumah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alang,
      budak2 ni bab mengemas memang tiptop,tapi bab menyiang ikan atau ayam,kopek bawang ker..dia lari jauh jauh...

      Delete
  5. Ramai yanh ziarah macam raya pertama, Ezza... hihi..

    ReplyDelete

Share my thought

iklan

Translate

iklan

Iklan

award from kjee

award from kjee
Award from kjee

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger